اصلاح و درمان اپن بایت(به هم نرسیدن دندان های بالا و پایین) با ارتودنسی

"اپن بایت" نوعی نامرتبی دندانی است که در آن هنگام قرارگیری دندان‌ها بر روی یکدیگر، برخی از دندان‌ها نمی‌توانند با دندان‌های مقابل خود تماس داشته باشند. شدت این عارضه متفاوت است، ممکن است در این حالت لبه دندان‌های پیش با یکدیگر در تماس باشند و یا ممکن است در حدی باشد که هنگام بستن دهان فقط دندان‌های آسیا بر روی یکدیگر قرار بگیرند و میان بقیه دندان‌ها فاصله باشد. این عارضه اغلب به علت ساختار غیرطبیعی فک در اثر عوامل ژنتیکی و یا مکیدن بیش‌ازحد انگشتتان رخ می‌دهد. اپن بایت (عدم همرسی دندان‌های بالا و پایین) می‌تواند باعث جویدن ضعیف یا دردناک و حتی اختلالات گفتاری شود. همچنین می‌تواند منجر به مسائل جدی‌تر مانند سندرم اختلال مفصل گیجگاهی- فکی (TMJ) گردد.

دو نوع اپن بایت وجود دارد:

اپن بایت خلفی: زمانی اتفاق می‌افتد که هنگام بستن فک، دندان‌های قدامی بالا و پایین بیمار در تماس یکدیگر قرار دارند، اما دندان‌های خلفی باهم فاصله داشته و تراز نیستند.

اپن بایت قدامي: زمانی اتفاق می‌افتد که هنگام بستن فک، دندان‌های قدامي بالا و پايين در تماس با یکدیگر نباشند (به‌صورت طبیعی با یکدیگر همرسی نداشته باشد).

ازآنجایی‌که اپن بایت یک اختلال رایجی محسوب نمی‌شود، بیشتر افراد به جهت مسائل زیبایی برای درمان ارتودنسی مراجعه می‌کنند. درمان برای افرادی که بیماری آن‌ها متوسط یا شدید است، از اهمیت بالایی برخوردار است، چراکه این بیماری می‌تواند سلامت دندان‌ها و دهان را تحت تأثیر قرار دهد.

ممکن است بیمار مبتلا به اپن بایت به عوارض ناگوار و دردناکی مبتلا گردد، به‌ویژه اگر اپن بایت او به‌طور مستقیم باعث ایجاد بیماری اختلال مفصل گیجگاهی- فکی (TMJ) گردد. اپن بایت می‌تواند باعث ایجاد عوارضی همچون: سردرد، درد فک، درد دهان و افزایش حساسیت دندان‌ها شود.

اگر فکر می‌کنید به عارضه اپن بایت مبتلا هستید، بهتر است به‌موقع به دندان‌پزشک خود مراجعه کنید تا قبل از آنکه بیماری پیشرفت کند به معالجه آن بپردازید تا از درد و عوارض بیشتر در آینده جلوگیری به عمل‌آورید.

متخصصین ما در کلینیک دندانپزشکی دکتر مرادخانی پس از تشخیص علت و میزان مشکل از روش‌ها و دستگاه‌های ارتودنسی مختلف و مناسبی جهت درمان اپن بایت و دیگر مشکلات نامرتبی دندان‌ها استفاده می‌کنند.

برای دریافت مشاوره و یا رزرو نوبت می‌توانید با ما تماس حاصل فرمایید.

علت‌ها و دلایل

عوامل متعددی وجود دارد که می‌تواند منجر به اپن بایت گردد.

• وقوع ناهنجاری اپن بایت ممکن است در اثر وراثت و عوامل ژنتیکی باشد.
  • برخی از عادت‌های نامناسب مانند فشار دادن زبان در بین دندان‌های جلو و یا مکیدن شست، می‌تواند باعث تغییر موقعیت دندان‌ها، انحراف دندان‌های پیش به سمت جلو و ایجاد اپن بایت شود.

بسیاری از مردم فکر می‌کنند اپن بایت در اثر مکیدن انگشت شست و یا پستانک ایجاد می‌شود. این عادت‌ها همه‌گیر هستند و در تمام نوزادان دیده می‌شود. واقعیت این است که اپن بایت ناشی از چنین عاداتی، به‌محض ترک عادت، اصلاح می‌شود. به همین دلیل بیش از ۹۰ درصد اپن بایت‌های گزارش‌شده در کودکان، بدون مداخلات درمانی برطرف خواهد شد.

اپن بایت ناشی از ناهنجاری اسکلتی یک اختلال رشدی محسوب می‌شود که به‌ندرت توسط عادت‌های بد تحریک می‌گردد. عادت فشار دادن زبان به دندان‌ها (فشار دادن زبان هنگام صحبت کردن یا بلعیدن) در اغلب اپن بایت‌ها دیده می‌شود، اما علت اصلی این عارضه محسوب نمی‌شود، بلکه این کار باعث افزایش شدت عارضه و فضای بین دندان‌ها می‌شود.

• یکی دیگر از دلایلی که می‌تواند به اپن بایت منجر شود، وجود اختلال در مفصل گیجگاهی – فکی (TMJ) است. (TMJ) مفصل واقع شده در فک است و اگر دچار اختلال شود ممکن است اپن بایت توسعه یابد. ممکن است افراد مبتلا به این عارضه ، دچار درد مفصل فک گردند، درنتیجه تلاش خواهند کرد به کمک زبان خود دندان‌های خود را از هم جدا کرده و بین آن‌ها فاصله بیندازند تا ناراحتی آن‌ها کمتر شود.

• اختلال در گفتار
  • عدم توانایی بستن دهان به‌طور طبیعی
  • در اغلب موارد باعث کشیده شدن چهره می‌گردد.
  • اغلب لثه‌ها سفت، خشک و قرمز می‌شوند.
  • اختلال در جویدن
  • اختلال در مفصل فک

در اپن بایت (عدم همرسی دندان‌های بالا و پایین)، دندان‌های قدامی فک بالا به سمت جلو و بالا رانده می‌شوند، درنتیجه وقتی دهان بسته می‌گردد، دندان‌های جلویی، به یکدیگر نخواهند رسید. هنگامی که دهان بسته می‌شود، تنها دندان‌های خلفی به یکدیگر می‌رسند و بین بقیه دندان‌ها فاصله ایجاد می‌شود. این افراد معمولاً صورت کشیده‌ای دارند، اما در همه موارد این حالت ایجاد نمی‌شود. اوپن بایت اغلب بر الگوهای گفتاری تأثیر می‌گذارد. ممکن است در بسته شدن لب‌ها نیز اختلال ایجاد شود. علاوه بر این، این افراد اغلب از قرمزی، خشکی و متورم شدن لثه‌ی خود شکایت دارند. آن‌ها با دهان باز می‌خوابند (که باعث خشک شدن دهان و التهاب لثه می‌شود). می‌توان این افراد را از طریق جراحی استئوتومی "لو فورت I" به روش نفوذ خلفی یا اکستروژن قدامی، درمان نمود.

چرا فرد مبتلا به اپن بایت نمی‌تواند به‌طور طبیعی دهان خود را ببندد؟

در اپن بایت بستن دهان به‌طور طبیعی دشوار است. برای بستن طبیعی لب‌ها، از عضلات لب بالایی استفاده می‌کنیم. در اپن بایت، عضلات لب پایین باید همکاری بیشتری انجام دهند تا لب‌ها بسته شوند، این امر باعث خستگی و تحلیل چانه می‌شود.

اپن بایت چگونه تشخیص داده می‌شود؟

کلیه متخصصین دندانپزشکی و ارتودنسی می‌توانند به‌راحتی اپن بایت را تشخیص دهند. دندان‌پزشک از بیمار درخواست می‌کند تا دندان‌های خود را بر روی‌هم قرار دهد، پس‌ازآن دهان و دندان‌ها مورد ارزیابی قرار می‌گیرند. اگر متخصص دندانپزشکی متوجه شود که تاج دندان‌های پیش فک بالا با دندان‌های پایین همپوشانی لازم را ندارند، اپن بایت بیمار تشخیص داده می‌شود.

خوشبختانه طیف گسترده‌ای از گزینه‌های درمانی برای درمان اپن بایت در دسترس است.

بریس‌های ارتودنسی

امروزه شایع‌ترین و مؤثرترین درمان اپن بایت، بریس‌های ارتودنسی هستند. بریس‌ها از طریق نیروهایی که بر دندان‌ها اعمال می‌کنند، می‌توانند موقعیت دندان‌ها را تغییر داده و آن‌ها را تراز نمایند. پس‌ازآن که ظرف چند سال، اپن بایت به‌واسطه بریس‌های دندانی برطرف گردید، برای حفظ تغییرات ایجاد شده باید از نگه‌دارنده‌های ارتودنسی استفاده شود. در مواردی که ناهنجاری اپن بایت چندان شدید نباشد، می‌توان از گزینه درمانی محبوب "ارتودنسی نامرئی" بهره گرفت. ارتودنسی نامرئی یک روش درمانی جدید و فوق‌العاده است که به‌واسطه استفاده از پلاستیک و قالب‌های خاص می‌تواند به‌صورت منحصربه‌فرد، برای افراد طراحی شود درنتیجه بیشترین تطابق را برای بیمار ایجاد خواهد کرد.

جراحی

درحالی‌که در اغلب موارد می‌توان اپن بایت را با بریس‌های ارتودنسی درمان نمود، موارد متوسط ​​تا شدید اپن بایت ممکن است به درمان‌های پیچیده‌تری نیاز داشته باشند. در این موارد درمان مشکل‌تر است چراکه در این شرایط هم دندان‌ها و هم فک درگیر هستند. بسیاری از افراد مبتلا به اپن بایت که شدت بیماری آن‌ها از متوسط تا شدید است، برای اصلاح فک خود نیازمند عمل جراحی هستند. علاوه بر آن ، این افراد باید قبل و بعد از جراحی از بریس‌های ارتودنسی استفاده کنند تا مطلوب‌ترین نتیجه درمان به دست آید. بعضی از دندان‌پزشکان بر این باورند که اصلاح کردن اپن بایت توسط ارتودنسی بدون عمل جراحی، منجر به یک نتیجه پایدار نمی‌شود، چراکه ممکن است بیماری مجدداً بازگردد (برگشت ارتودنسی). به‌محض اینکه نیروهای واردشده توسط بریس‌ها،  از دندان‌ها برداشته می‌شود، دندان‌ها تمایل دارند به موقعیت قبلی خود بازگردند، مشابه آنچه در یک فنر اتفاق می‌افتد. برای همین استاندارد طلایی برای اپن بایت جراحی ارتودنسی در نظر گرفته می‌شود.

درمان اپن بایت چقدر زمان و هزینه می‌برد؟

کل فرایند درمان نیازمند سرمایه‌گذاری مالی قابل‌توجهی دارد و در موارد شدید ممکن است بیش از ۳ سال فرایند درمان طول بکشد. هزینه درمان و زمان درمان بین بزرگ‌سالان و کودکان متفاوت است، چراکه دهان و دندان‌های آن‌ها از لحاظ رشد در مرحله متفاوتی قرار دارد.

اگر اپن بایت به‌واسطه عادت‌هایی همچون، مکیدن شست و یا فشار زبان بر دندان‌ها ایجاد شده باشد، تلاش والدین برای متوقف کردن دائمی این عادت‌ها در کودکان می‌تواند، از ایجاد اپن بایت جلوگیری به عمل آورد.