التهاب و تورم لثه، علت و درمان

ورم لثه یک مشکل بسیار شایع است که ناشی عوامل متعددی می‌باشد. لثه‌های ورم کرده بطور غیر طبیعی بزرگ، برآمده و گاهی اوقات دچار خونریزی هستند. این لثه‌ها ممکن است در برخی شرایط بطور کامل دندان مجاور را مسدود کنند یا ممکن است شامل ذرات مثلثی شکل لثه در میان دندان‌های مجاور باشند. ر طول زمان لثه‌های متورم کمرنگ و قرمز می‌شوند. ابتدا مشکل خونریزی در هنگام مسواک زدن مشاهده می‌شود و در نهایت چرک نیز از دندان‌ها بیرون می‌آید. این امر منجر به بوی بد دهان بصورت دائمی می‌گردد که حتی پس از مسواک زدن نیز برطرف نمی‌شود. اگر ورم و التهاب لثه برای بیشتر از چند روز ماندگار بود در این صورت باید فوراً به دنبال مراقبت پزشکی برای تشخیص و درمان آن بود.

تورم در هر جایی از بدن غیر طبیعی بوده و در واقع هشداری است که نشان می‌دهد یک مشکل وجود دارد و باید برطرف شود. تشخیص ورم و التهاب لثه و درمان زود هنگام آن بهترین راه برای پیشگیری از پیشرفت سایر بیماری‌های جدی مانند بیماری لثهکه باعث افتادن دندان می‌گردد، می‌باشد. برخی درمان‌ها مانند لیزردرمانی، عصب‌کشی، پر کردن دندان و روش‌های دیگری برای حل این مشکل وجود دارند. متخصصین ما در کلینیک دندانپزشکی دکتر مرادخانی با ارائه‌ی مشاوره‌ی تخصصی در مورد علل ایجاد التهاب و ورم لثه، شما را با انواع روش‌های درمانی التهاب لثه آشنا می‌کنند. جهت دریافت نوبت مشاوره و یا رزرو نوبت درمان می‌توانید با ما تماس بگیرید.

دلایل

بهداشت ضعیف دهان و دندان

بهداشت ضعیف دهان و دندان شامل عادات ناصحیح مسواک زدن و نخ دندان کشیدن می‌باشد. ذرات باقیمانده‌ی غذا می‌توانند باعث پوسیدگی و التهاب در نواحی که به آنها بی‌توجهی شده گردند. با گذر زمان این نواحی می‌توانند باعث بیماری‌های لثه شوند.

بیماری لثه

بیماری لثه شایع‌ترین دلیل التهاب لثه است. اولین علامت آن ممکن است بصورت لثه‌های قرمز و متورم باشد که گهگاهی دچار خونریزی می‌شوند. با پیشرفت بیماری، ممکن است به دلیل ورم لثه دندان‌ها لق شوند.

آبسه دندان

آبسه دندان یک دلیل بسیار شایع برای ورم موضعی لثه است. این وضعیت نشان دهنده‌ی عفونت در داخل و اطراف دندان است. آبسه دندان اغلب به دلیل عدم درمان پوسیدگی رخ می‌دهد که باعث پخش باکتری‌ها در سرتاسر دندان و عفونی شدن آن می‌گردد. نشانه‌های آن شامل درد، قرمزی، ورم لثه، ورم فک، ورم صورت، مزه‌ی شور در دهان و حساسیت دندان می‌باشند.

کمبودهای تغذیه‌ای

این وضعیت زمانی رخ می دهد که بدن میزان مواد مغذی ضروری را جذب نمی‌کند. کمبود ویتامین ث، ریبوفلاوین و اسید فولیک ممکن است منجر به مشکلات لثه شود. مصرف غذاهای سرشار ار این مواد مغذی بسیار مهم است.

بارداری

التهاب لثه در دوران بارداری بسیار شایع است. این مشکل به دلیل تغییرات هورمونی در بدن رخ می‌دهد. در این دوران جریان خون به بافت لثه افزایش یافته و در نتیجه لثه‌ها حساس‌تر و متورم می‌گردند. تغییرات هورمونی مانع واکنش طبیعی بدن به باکتری‌های شده و بنابراین تجمع پلاک آسان‌تر می‌شود.

دندان در آوردن

درد و ورم لثه‌ها در حین دندان در آوردن در میان نوزادان بسیار شایع است. در طول این دوره کودکان دچار درد و بدخلقی می‌شوند. این علائم به مدت ۳ تا ۵ روز باقی می‌مانند و سپس با بیرون آمدن دندان از پوست از بین می‌روند.

تبخال داخل دهان

تبخال‌های داخل دهان بصورت تاول‌هایی هستند که بر روی لثه‌ها، کام دهان،‌ زبان، گونه‌ها و مرز لب شکل می‌گیرند. این تبخال ناشی از عفونت‌های ویروس هرپس سیمپلکس است. با مصرف مکمل‌های ویتامین ب می‌توان از این مشکل جلوگیری کرد.

سرطان خون

التهاب لثه می‌تواند یکی از اولین علائم سرطان خون باشد. این وضعیت زمانی رخ می‌دهد که سلول‌های سرطان خون به لثه نفوذ پیدا می‌کنند. سرطان خون توانایی بدن برای مبارزه با عفونت را کاهش داده و در نتیجه التهاب لثه شدید می‌شود.

سیگار کشیدن

سیگار کشیدن سیستم ایمنی بدن را ضعیف می‌کند و در نتیجه مبارزه با عفونت‌های لثه سخت‌تر می‌شود. احتمال ابتلا به عفونت لثه در یک فرد سیگاری دو برابر است. بهبود لثه‌ها با سیگار کشیدن بطور منظم به تاخیر می‌افتد.

• بطور معمول لثه‌ها به رنگ صورتی تیره، قرمز، آبی یا بنفش هستند.
  • حاشیه‌ی لوله شکل در امتداد دندان‌ها
  • وجود برآمدگی‌هایی در بین دندان‌ها یا عدم وجود هیچ گونه برآمدگی (یک مثلث سیاه بین دندان‌ها)
  • خونریزی هنگام مسواک زدن و نخ دندان کشیدن
  • درد ناراحت کننده تا شدید

عصب‌کشی

عصب‌کشی در صورتی که ورم لثه به دلیل التهاب باشد، انجام می‌شود. با وجود برخی نگرانی‌ها، درمان عصب‌کشی دردناک نیست و درمان به موقع می‌تواند باعث حفظ دندانی شود که در غیر این صورت باید بطور کامل کشیده می‌شد. دندانپزشک درمان التهاب لثه با عصب کشی را با استفاده از بی‌حسی موضعی شروع می‌کند. سپس یک سوراخ در دندان ایجاد می‌شود که امکان دسترسی به مغز عفونی و بافت پوسیده‌ی دندان را فراهم می‌کند که با یک مایع ضد عفونی کننده‌ی مخصوص تمیز می‌شوند. به منظور پر کردن کانال ریشه بطور مناسب ممکن است نیاز به عریض کردن این ناحیه با استفاده از ابزار مخصوصی باشد.

اصلاح مواد ترمیمی دندان

دندان‌های نامرتب یا روکش‌ها، بریج‌ها یا سایر مواد پرکننده دندان در صورتی که بطور نامناسب اجرا شده باشند، ممکن است باعث تحریک لثه‌ها شده و از بین بردن پلاک دندان را در طول مراقبت‌های روزانه‌ی دهان و دندان دشوارتر کند. اگر مشکلاتی در دندان‌ها یا ترمیم‌های دندان در ورم لثه‌ها نقش داشته باشند، ممکن است دندان پزشک اقدام به اصلاح این مشکلات کند.

شستشوی موضعی

روغن‌های ضروری یکی از اجزایی هستند که در برخی از انواع دهان‌شویه‌هایی بدون نسخه یافته شده و برای استفاده‌ی موضعی مناسب می‌باشند. بسیاری از روغن‌های مورد استفاده در دهان‌شویه‌ها یا روی یک مسواک می‌توانند تاثیر مستقیمی در کاهش التهاب و باکتری‌هایی داشته باشند که باعث تورم می‌شوند.

لیزر درمانی

یک روش برای ترمیم ورم لثه‌ها خلاصی از عفونت و بستن پاکت‌های عفونی بین لثه و دندان‌ها است. لیزر یک جایگزین با کمترین تهاجم برای جراحی لثه است. در این روش از یک لیزر دیجیتالی دندان به منظور از بین بردن باکتری‌های مضر و بافت‌های بیمار از پاکت لثه با عبور دادن نور لیزر از میان لثه و دندان استفاده می‌شود.

در ابتدا از بی‌حسی موضعی به منظور از بین بردن هر گونه درد و ناراحتی احتمالی استفاده می‌شود. یک فیبر لیزر بسیار کوچک بین دندان و لثه قرار داده می‌شود و عفونت با حذف بافت‌های بیمار از بین می‌رود. سپس از یک جرم‌گیر اولتراسونیک و ابزار کوچکی جهت از بین بردن جرم از سطح ریشه‌ی دندان‌ها استفاده می‌شود. در آخر انرژی نور لیزر مجدداً بین لثه و دندان تابانده می‌شود.

تمیز کردن عمقی دندان‌ها (جرم‌گیری و تسطیح ریشه)

دندانپزشک پلاک دندان را از طریق یک روش تمیز کردن عمقی به نام جرم‌گیری و تسطیح ریشهبه منظور درمان لثه‌های متورم از بین می‌برد. جرم‌گیری به معنی تراشیدن جرم از بالا و زیر خط لثه است. تسطیح ریشه باعث از بین رفتن لکه‌های زبر روی دندان و ریشه که در آنجا میکروب جمع می‌شود، خواهد شد و به حذف باکتری‌هایی که در بیماری نقش دارند کمک می‌کند. در برخی موارد ممکن است از لیزر جهت از بین بردن پلاک و جرم دندان استفاده شود. این روش می‌تواند منجر به خونریزی، تورم و ناراحتی کمتری در مقایسه با روش‌های سنتی تمیز کردن عمقی دندان‌ها گردد.

رژیم غذایی

افزایش مصرف ویتامین و نوشیدن مقدار کافی آب، سبزیجات تازه و محدود کردن مصرف قند به سیستم ایمنی بدن برای مبارزه‌ی موثرتر در برابر عفونت‌هایی مانند ورم لثه‌ها کمک خواهد کرد.

برخی اقدامات پیشگیرانه وجود دارند که می‌توانند به جلوگیری از ورم و التهاب لثه‌ها کمک کنند:

• مراقبت از دهان و دندان: پس از وعده‌های غذایی مسواک بزنید و نخ دندان بکشید. هر شش ماه یک بار جهت معاینه و تمیز کردن دندان‌های خود به دندانپزشک مراجعه نمایید.
  • غذاهای بهتر بخورید: مراقب مواد غذایی مصرفی خود باشید تا از دریافت کلسیم، ویتامین ث و اسید فولیک کافی مطمئن شوید.
  • پرهیز از تنباکو: توتون یا تنباکو بر روی بافت‌های نرم و حساس لثه‌ها تاثیر بسیار بدی می‌گذارد.
  • آرامش: استرس باعث بالا رفتن کورتیزول می‌شود که احتمال التهاب در بدن از جمله در لثه‌ها را افزایش می‌دهد.
  • نوشیدن مقدار زیاد آب: آب باکتری‌های خطرناک را از روی دندان‌ها می‌شوید.