بیماری‌ها و مشکلات دهان و دندان در بزرگسالان و کودکان

مشکلات دهان و دندان برای بسیاری از ما دست‌کمی از کابوس ندارد، اما خبر خوش این است که به راحتی می‌توان از اکثر آنها پیشگیری کرد. کافی است دو بار در روز مسواک بزنید، روزانه یک بار نخ بکشید، تغذیه مناسب داشته باشید و مرتب برای چک‌آپ به دندانپزشکی بروید تا با بیماری‌های دهان و دندان مواجه نشوید. در این بین افزایش آگاهی درباره بیماری‌های دهان و دندان و علل بروز آنها کمک موثری به پیشگیری از این عارضه‌های دردسرساز می‌کند. در ادامه شایع‌ترین ناراحتی‌های دهان و دندان  از جمله علت خشکی دهان را بررسی می‌کنیم.

متخصصین ما در کلینیک دندانپزشکی دکتر مرادخانی خدمات گسترده‌ای را برای حفظ سلامت دهان و دندان به بیماران ارائه می‌دهند، دامنه این خدمات بسیار گسترده است و از چک‌آپ‌های معمول و جرم‌گیری تا سیم‌کشی دندان‌ها را شامل می‌شود. متخصصین مجرب ما طیف وسیعی از بیماری‌های دهان و دندان را درمان می‌کنند تا لبخندی زیبا و بی‌نقص را روی لبان‌تان بنشانند. برای دریافت اطلاعات بیشتر می‌توانید با ما تماس حاصل فرمایید.

پوسیدگی دندان

پوسیدگی یا کرم خوردگی دندان پس از سرماخوردگی شایع‌ترین بیماری است. دندان در حالتی پوسیده می‌شود که پلاک با مواد قندی و یا نشاسته‌ای غذاهای مصرفی ترکیب شود. در نتیجه این ترکیب اسیدی تولید می‌شود که به مینای دندان‌ها حمله می‌کند. احتمال پوسیدگی دندان‌ها در هر سنی وجود دارد و فقط کودکان در معرض خطر نیستند. با بالا رفتن سن و ساییده شدن مینای دندان خطر پوسیدگی دندان‌ها نیز افزایش می‌یابد؛ به علاوه خشکی دهان نیز یکی از پی‌آمدهای افزایش سن یا مصرف دارو است که منجر به پوسیدگی دندان‌ها می‌شود. دو بار در روز مسواک زدن، نخ کشیدن، مراجعه منظم به دندانپزشک، تغذیه سالم و پرهیز از مصرف تنقلات و نوشیدنی‌های قندی از پوسیدگی دندان جلوگیری می‌کند. دندانپزشکان درمان‌هایی مانند پر کردن دندان را برای کاهش پوسیدگی توصیه می‌کنند.

آبسه دندان

اگر پالپ یا مغز دندان بیمار شود یا آسیب ببیند و خود را ترمیم نکند، می‌میرد. شایع‌ترین دلیل مرگ پالپ ترک خوردن دندان یا پوسیدگی عمیق دندان است. هر دو این مشکلات اجازه می‌دهد که باکتری‌ها وارد پالپ شوند. باکتری‌ها باعث عفونت داخل دندان می‌شوند و این عفونت به آبسه دندان می‌انجامد.

آسیب دیدن دندان

بعضی عادت‌های شخصی مانند گاز زدن مداد یا جویدن چیزهایی مانند یخ یا ذرت بوداده باعث ترک خوردن یا شکستن دندان می‌شود. همچنین اگر از دندان‌هایتان به جای دربازکن و وسایل دیگر استفاده می‌کنید، باید بدانید که با این کار مینای دندان آسیب می‌بیند یا خود دندان ترک برمی‌دارد. دندان قروچه کردن نیز ترک خوردن دندان‌ها را در پی دارد، به خصوص اگر دندان‌ها پر شده باشد. سوانح و تصادفات نیز یکی از علل اصلی آسیب دیدن دندان‌ها محسوب می‌شود.

دندان درد و ناراحتی‌های اورژانسی

اگرچه به راحتی می‌توان با مراجعه منظم به دندانپزشک از بسیاری از فوریت‌های دندانی و دندان درد پیشگیری کرد، بااین حال همه می‌دانیم که تصادف خبر نمی‌کند! مشکلات اورژانسی دهان و دندان گاهی بسیار دردناک و ترسناک است. شکستگی یا ترک خوردن دندان، آبسه دندان یا افتادن دندان در اثر وارد شدن ضربه از مواردی است که مراجعه فوری به دندانپزشک را ایجاب می‌کند. در صورت شکستن یا دررفتن فک یا بریدگی‌های شدید زبان، لب یا دهان حتماً به بیمارستان مراجعه کنید.

دندان عقل نهفته

دندان عقل معمولاً در اواخر دهه دوم زندگی یا اوایل بیست سالگی درمی‌آید. معمولاً تا این زمان تمام ۲۸ دندان دائمی دیگر درآمده است و در دهان فضای کافی برای رویش دندان عقل در محل مناسب وجود ندارد. در چنین شرایطی دندان عقل با زاویه نامناسب از لثه بیرون می‌زند یا زیر لثه گیر می‌کند و فقط بخشی از آن در دهان مشاهده می‌شود.

حساسیت دندان

حساسیت دندان مشکل شایعی است که میلیون‌ها نفر از آن رنج می‌برند. منظور از حساسیت دندان احساس درد یا ناراحتی دندان هنگام خوردن خوراکی‌های شیرین، نوشیدنی‌های داغ یا بسیار سرد یا بستنی است، به علاوه تماس هوا یا اصطلاحاً هوا کشیدن نیز باعث دندان درد می‌شود. برخی بیماران دچار حساسیت دندان حتی هنگام مسواک زدن و نخ کشیدن نیز با درد مواجه می‌شوند. خوشبختانه حساسیت درمان قابل درمان است.

ساییدگی دندان

منظور از ساییدگی دندان از بین رفتن ساختار دندان در اثر حمله اسید به مینای دندان است. علائم و نشانه‌های مختلفی برای ساییدگی دندان وجود دارد که از حساسیت تا مشکلات جدی‌تری مانند ترک خوردن دندان متغیر است. ساییدگی دندان شایع‌تر از آن چیزی است که تصور می‌کنید و البته خوشبختانه قابل پیشگیری است.

بیماری لثه

عفونت کردن لثه‌های اطراف دندان‌ها باعث بروز بیماری لثه می‌شود. بیماری لثه یکی از دلایل اصلی لق شدن دندان در بزرگسالان است. همچنین براساس نتایج پژوهش‌های انجام شده بیماری‌های لثه منجر به حمله قلبی و سکته مغزی می‌شود. بیماری‌های لثه عموماً پس از ۳۰ سالگی بروز می‌یابد، البته هر فردی در معرض خطر ابتلا به این بیماری‌ها قرار دارد. سیگار کشیدن، دیابت و خشکی دهان از عامل‌های خطر بیماری لثه به شمار می‌رود. از علائم این ناراحتی می‌توان به بوی بد دهان، قرمز، حساس و متورم شدن لثه‌ها یا خونریزی لثه‌، حساسیت دندان و احساس درد هنگام جویدن اشاره کرد. در صورت مشاهده نشانه‌های بیماری لثه حتماً به دندانپزشک مراجعه کنید تا با دریافت درمان مناسب از عوارضی مانند لق شدن دندان جلوگیری شود.

بوی بد دهان

بوی بد دهان یا هالیتوز از مشکلات دهان و دندان  است که بسیار خجالت‌آور است. پژوهش‌های دندانپزشکی حکایت از آن دارد که علت اصلی بدبو بودن همیشگی دهان حدود ۸۵ % از بیماران ناراحتی‌های دهان و دندان است. بیماری لثه، پوسیدگی دندان، سرطان دهان، خشکی دهان و باکتری‌های روی زبان بعضی از بیماری‌های دهان و دندان هستند که باعث بدبو شدن دهان می‌شوند. استفاده از دهانشویه شاید بوی بد دهان را بپوشاند، اما مشکل اصلی را درمان نمی‌کند.

سرطان دهان

سرطان دهان بیماری جدی و کشنده‌ای است که میلیون‌ها بیمار با آن دست و پنجه نرم می‌کنند. البته سرطان دهان اگر در مراحل اولیه تشخیص داده شود، قابل درمان است. سرطان دهان در میان افراد بالای ۴۰ سال شیوع بالاتری دارد. بزرگترین عامل خطر سرطان دهان مصرف دخانیات و الکل، از جمله جویدن توتون، است. بیماری HPV ، نوعی زگیل ویروسی قابل انتقال از راه رابطه جنسی، نیز احتمال ابتلا به سرطان دهان را افزایش می‌دهد. از علائم سرطان گلو یا دهان می‌توان به زخم شدن، ایجاد توده یا ناحیه‌های ناهموار در دهان اشاره کرد. به علاوه بایت تغییر می‌کند و بیمار به سختی می‌تواند غذا را بجود یا زبان یا فک را حرکت دهد.

زخم‌های دهان

زخم‌های دهان انواع گوناگونی دارد. این زخم‌ها آزاردهنده و دردناک‌اند. اگر زخم ظرف دو هفته التیام یابد، معمولاً جایی برای نگرانی وجود ندارد. زخم‌های شایع دهانی آفت‌هایی هستند که داخل دهان و نه روی لب ایجاد می‌شوند. آفت دهان مسری نیست و علل مختلفی برای بروز آن وجود دارد. آفت تنها زمانی نگران کننده می‌شود که پس از دو هفته از بین نرود. عامل تاول‌ تب یا زخم سرد (تبخال) ‌ویروس هرپس سیمپلکس است. تبخال روی کناره‌های بیرونی لب‌ها ایجاد می‌شود. تبخال مسری است و حالت رفت و برگشتی دارد، اما کاملاً قابل درمان نیست. کاندیدیاز یا برفک نیز یکی از انواع زخم‌های دهانی و عفونتی تخمیری است که در نوزادان، افرادی که دندان مصنوعی دارند، مبتلایان به دیابت و افراد تحت درمان سرطان مشاهده می‌شود.

خشکی دهان

مصرف دخانیات، الکل یا مواد مخدر باعث خشکی دهان می‌شود. مصرف بعضی داروهای تجویزی و غیرتجویزی، مانند آنتی هیستامین، ضدانعقادها، مسکن‌ها و داروهای مدر، نیز منجر به خشکی دهان می‌شود. خشکی دهان گاهی پی‌آمد نقص در عملکرد غدد بزاقی است که در اثر ابتلا به بعضی بیماری‌ها، پرتودرمانی، شیمی درمانی یا آسیب عصبی بروز می‌یابد.

اصلاح طرح لبخند

زیبا نبودن لبخند در اصل بیماری دهان و دندان محسوب نمی‌شود، اما باعث ناراحتی افراد می‌شود و در واقع یکی از متداول‌ترین دلایلی است که باعث مراجعه به کلینیک‌های دندانپزشکی می‌شود. رضایت نداشتن از لبخند اعتماد به نفس را نیز کاهش می‌دهد. خوشبختانه پیشرفت‌ها و تکنولوژی‌های جدید لبخند رویایی بسیاری را به واقعیت مبدل کرده است. دندانپزشکان از روش‌های متعددی مانند سفید کردن دندان، کاشت دندان، ارتودنسی یا دیگر درمان‌های دندانپزشکی زیبایی برای اصلاح طرح لبخند بهره می‌گیرند.