تغییر رنگ(تیره ،قرمز و قهوه ای شدن) لثه: علت و درمان

دیدن لثه‌ها در آینه که رنگ طبیعی‌شان تغییر کرده باشد ممکن است باعث ترس شما شود. ممکن است یک روز لثه‌هایی سالم و صورتی را ببینید و روز بعد متوجه رنگ قرمز، بنفش کبود یا قهوه‌ای روی آن‌ها شوید. وجود لثه‌های قهوه‌ای‌رنگ یا کبود ممکن است طبق نژاد یا سنتان طبیعی باشد؛ اما اگر لثه‌هایتان به‌طور ناگهانی تغییر رنگ به قرمز، بنفش یا قهوه‌ای دهند، ممکن است نشانه‌ی بروز مشکلی خطرناک برای دهان و لثه‌تان باشد که باید به پزشک مراجعه کرد.

اگر متوجه شدید که لثه‌هایتان به بنفش یا قهوه‌ای تغییر رنگ داده‌اند، پیشنهاد می‌کنیم که حتماً در اسرع وقت به یک پزشک مراجعه نمایید. البته درحالی‌که این مورد می‌تواند طبیعی باشد، گاهی ممکن است نشانه و هشداری جدی باشد. محتاط بودن بهتر از تأسف خوردن است! در بیشتر موارد، مشکلاتی که باعث بروز کبودی و بنفش شدن لثه‌ها می‌گردند با رعایت بیشتر بهداشت دهان و دندان، ازجمله مسواک زدن و نخ دندان کشیدن بیشتر، قابل‌درمان است. تمیز کردن عمقی بافت لثه‌ها و دندان‌ها در مطب دندانپزشکی نیز می‌تواند به درمان این مشکل کمک کند. گاهی می‌توان از روش‌های تهاجمی‌تر نیز استفاده کرد، اما این روش‌ها برای شدیدترین موارد کاربرد دارند.
برای رزرو نوبت می‌توانید با ما تماس حاصل فرمایید. متخصصین ما در کلینیک دندانپزشکی دکتر مراد خانی به شما در تشخیص مشکل لثه شما کمک و به درمان آن برای داشتن لثه‌هایی سالم و طبیعی اقدام خواهند کرد.

علت‌ها

تیره بودن طبیعی لثه‌ها

اگر طبق رنگ پوستتان، لثه‌هایی قهوه‌ای یا کبود دارید پس دیگر جای نگرانی نیست. رنگ لثه‌ها همانند رنگ پوست متفاوت است. ممکن است لثه‌هایی به رنگ قهوه‌ای تیره ویا لکه‌های تیره‌ای روی لثه‌هایتان داشته باشید. این می‌تواند به خاطر افزایش تولید ملانین در بدنتان باشد و کاملاً نرمال و طبیعی باشد.

بالا رفتن سن

با بالا رفتن سن، شاید متوجه شود که لثه‌هایتان تغییر رنگ داده‌اند. اگر این تغییر رنگ یکدست باشد و مشکل دیگری مثل ورم لثه، خونریزی لثه و درد ندارید این بدرنگ شدن لثه ممکن است کاملاً طبیعی باشد. همان‌طور که همیشه گفته می‌شود، پیشنهاد می‌کنیم که قبل از اینکه رنگ لثه‌های کاملاً از رنگ طبیعی خود خارج شود به یک متخصص دندان‌پزشک مراجعه کنید.

مصرف داروها و سیگار کشیدن

مصرف دارو و نیز سیگار کشیدن هر دو می‌توانند منجر به تغییر رنگ و بدرنگی لثه‌ها گردند. یکی از رایج‌ترین علت‌های تغییر رنگ لثه مشکلی به نام سیاهی غیرطبیعی پوست در افراد سیگاری می‌باشد. اگر به مشکل سیاهی غیرطبیعی پوست دچار شوید، لثه‌ها، گونه‌ها و یا سقف دهانتان ممکن است به خاطر سیگار کشیدن یا استفاده از داروهای نیکوتین دار قهوه‌ای یا سیاه‌رنگ شوند. مصرف سیگار همچنین منجر به بیماری‌های لثه شوند که خود رنگ لثه‌ها را به بنفش یا قهوه‌ای تغییر خواهد داد (در ادامه به آن اشاره خواهیم کرد). درنهایت، برخی داروها نیز ممکن است باعث بروز این مشکل شوند.

جرم و پلاک دندان

اگر رنگ طبیعی لثه‌هایتان قهوه‌ای نباشد، ممکن است مشکلی جدی‌تر داشته باشید. لثه‌ای قهوه‌ای و کبود می‌تواند نشانه‌ی جرم باشد. جرم دندانی از انباشته شدن پلاک دندانی سخت شده، بزاق، مواد معدنی و یا آلودگی‌های موجود در دهان که به‌صورت رسوبی آهکی درآمده‌اند، تشکیل می‌شود. این رسوبات می‌توانند در زیرخط لثه یا روی خط لثه‌تان تشکیل شوند و به‌صورت نقاط زرد تا نقاطی تیره و قهوه‌ای ظاهر می‌شوند. برای جلوگیری از جرم دندان، مسواک زدن روزانه و نخ دندان کشیدن توصیه می‌شود. اگر فکر می‌کنید که دندان‌هایتان جرم‌گرفته، باید فورا به دندان‌پزشک مراجعه کنید.

ملانوما (سرطان پوست) بدخیم

یک نقطه‌ی زرد، قهوه‌ای یا کبود روی لثه‌هایتان ممکن است نشانه‌ای از این باشد که دچار ملانومای بدخیم که نوع خطرناکی از سرطان است، هستید. این نقاط یا لکه‌ها ممکن است بارنگ‌های قرمز، بنفش یا خاکستری ترکیب شوند. این لکه‌ها می‌توانند در هرجایی از دهانتان بروز کنند و شکل و اندازه آن‌ها یا رشد بیماری تغییر کند. درحالی‌که ملانوما مشکلی بسیار نادر است، می‌تواند منجر به مرگ شود. درصورتی‌که فکر می‌کنید به ملانومای دهانی مبتلا شده‌اید فورا برای درمانهای لازم به پزشک مراجعه کنید.

بیماری‌های لثه

لثه‌های کبود و بنفش‌رنگ می‌توانند نشانه بیماری لثه باشند. با بدتر شدن بیماری لثه، ممکن است متوجه شوید که لثه‌هایتان متورم شده ا به رنگ قرمز روشن یا بنفش درامده اند. پلاک دندانی علت اصلی بیماری لثه می‌باشد که در ابتدا در لثه‌هایتان احساس درد و ناراحتی خواهید داشت و گاهی عفونت‌های عمیقی به وجود می‌آید که بافت لثه و استخوان را تخریب خواهد کرد.

درمان بدرنگی لثه چگونه است؟

داشتن لثه‌هایی طبیعی با رنگ صورتی برای لبخندی (اصلاح طرح لبخند) زیبا بسیار مهم است. با داشتن دندان‌هایی زیبا و لثه‌های بارنگ طبیعی و صورتی لبخندی زیبا خواهید داشت. درمان لثه‌های تیره و قهوه‌ای‌رنگ امکان‌پذیر است. سیاهی لثه‌های تیره‌رنگ فقط ظاهری است. وقتی لایه‌ی بیرونی تیره‌رنگ شده برداشته شود، رنگ صورتی و طبیعی لثه‌ها پدیدار می‌شود.

روش‌های جراحی

پرکاربردترین و ساده‌ترین روش مؤثر برای برداشتن تیرگی لثه‌ها، برداشت لایه‌ی خارجی لثه‌ها به روش جراحی است که لثه‌ها را تیره کرده است.

• این روش جراحی بدون درد و سرپایی ست که با بی‌حسی موضعی انجام می‌گیرد.
  • در این روش، لایه‌ی خارجی روی لثه با یک‌لایه از بافت پایین‌تر و متصل دهنده برداشته می‌شود. پس از برداشتن لایه، در مرحله بعد به بافت متصل دهنده فرصت داده می‌شود تا تسکین یابد. لایه و پوسته خارجی جدیدی که تشکیل می‌شود عاری از رنگ تیره خواهد بود.
  • نتایج مثبتی را می‌توان در طی یک یا دو روز به دست آورد.
  • پس‌ازاین جراحی ۲۰ تا ۳۰ درصد از این رنگ پس از ۵ تا ۶ ماه برمی‌گردد و سپس به همان صورت باقی می‌ماند.
  • اگر به نکاتی مثل قرار نگرفتن طولانی‌مدت در آفتاب توجه شود، لثه‌ها به رنگ صورتی باقی خواهند ماند و زیبایی لبخند و زیبایی کلی فرد بهبودی چشمگیری خواهد داشت.
  • درصورتی‌که لثه‌ها مجدداً تیره و بدرنگ شدند، این روش جراحی را می‌توان تکرار کرد.

سفید کردن لثه

روش درمانی دیگری برای درمان بدرنگی لثه‌ها، سفید کردن و بلیچینگ لثه است که با استفاده از لیزری بنام سیستم لیزر آبی انجام می‌شود. این روش ایمن و مؤثر است؛ و موجب تغییر در رنگ‌دانه ملانین در بافتهای لثه‌ای می‌شود و لثه‌هایی زیبا و صورتی حاصل می‌کند. روش سفید کردن لثه با لیزر، بسته به عمق و میزان تغییر رنگ لثه‌ها، کنترل و انجام می‌شود.

• این روش روشی سریع (در یک جلسه)، بدون درد و با نتایجی مطلوب می‌باشد.
  • لثه‌های تیره را می‌توان در یک جلسه یک‌ساعته سالم و صورتی کرد.
  • مدت‌زمان بهبودی آن بسیار سریع است و بیمار هیچ احساس ناراحتی بعدازآن نخواهد داشت.
  • نتایج آن دائمی هستند.
  • قبل از انجام این درمان، علت بدرنگی لثه‌ها باید مشخص شود. اگر تغییر لثه‌ها به خاطر بیماری‌های لثه مثل خونریزی لثه‌ها یا عفونت و ورم باشد، قبل از سفید کردن لثه، اول‌ازهمه عفونت تشخیص داده‌شده باید درمان شود.
  • وقتی لثه‌ها سالم باشند، فقط سفید کردن دندان‌ها انجام می‌شود. اگر بیمار فردی سیگاری باشد، باید قبل از انجام روش سفید کردن لثه سیگار کشیدن را ترک کند.

مشکلات و بهبودی پس از جراحی

مطلقاً هیچ مشکلی بعد از جراحی لثه به وجود نخواهد آمد و هیچ ناراحتی ایجاد نمی‌کند. پس از سفید کردن لثه، بیمار می‌تواند به‌طور عادی صحبت کند و غذا بخورد. در برخی موارد که لثه‌ها بسیار حساس هستند، بیمار ممکن است کمی احساس ناراحتی کند اما با روند خیلی سریع بهبودی، تسکین می‌یابد.

مراقبت‌های بعد از جراحی

هیچ نکات مراقبتی برای بعد از جراحی سفید کردن لثه وجود ندارد. بهداشت مناسب دهان و دندان مثل مسواک زدن و نخ دندان کشیدن با روشی صحیح باید به‌صورت منظم رعایت شود. افراد سیگاری باید سیگار کشیدن را حداقل تا زمان بهبودی کافی ترک کنند.

چگونه از بدرنگ شدن لثه‌ها جلوگیری کنیم؟

تغییر رنگ غیرطبیعی لثه معمولاً نشانه‌ای از وجود یک مشکل در دهان شماست. بهترین راه برای جلوگیری از مشکلاتی مثل بیماری‌های لثه، مسواک زدن دندان‌ها دو بار در روز حداقل دو دقیقه، نخ دندان کشیدن روزانه، پرهیز از غذاهای اسیدی و قنددار و مراجعه منظم به دندانپزشکی ست. همچنین باید از سیگار کشیدن که یکی از علل بیماری‌های لثه و نیز سرطان می‌باشد اجتناب کنید. در آخر، در صورت مشاهده‌ی تغییر رنگ لثه پس از مصرف دارویی خاص، از پزشک خود بخواهید که در صورت امکان داروی دیگری را جایگزین آن کند.