جراحی و کشیدن دندان عقل نهفته: عوارض، هزینه و تسکین درد آن

دندان عقل، سومین و آخرین دندان آسیا بوده که در اواخر نوجوانی و اوایل بیست‌سالگی در اکثر افراد رشد می‌کند. دندان عقل ممکن است به‌صورت فشرده به دیگر دندان‌ها رشد کرده و خارج شدن جزئی آن از لثه این امکان را به باکتری‌ها می‌دهد تا از کنار آن به بافت‌های اطراف دندان نفوذ کرده و باعث ایجاد عفونت شوند که منجر به درد، تورم، گرفتگی در فک و بیماری عمومی خواهد شد. ودر برخی از مواقع، این دندان‌ها می‌توانند بخش ارزشمندی از دهان باشند ولی در اکثر موارد، این دندان‌ها به‌صورت نامنظم رشد کرده و باید آن‌ها را کشید چراکه نامرتب بودن دندان‌های عقل می‌تواند به دندان‌های مجاور، استخوان فک و عصب‌های ناحیه آسیب برساند. در صورت مشاهده‌ی این علائم و مشکلات باید به دندان‌پزشک مراجعه کرده و برای جلوگیری از مشکلات بعدی، دندان عقل را بکشید.

در صورت بروز موارد زیر در محل رشد دندان‌های عقل، کشیدن این دندان‌ها ضروری خواهد بود:

تصمیم برای کشیدن دندان عقل هیچ‌گاه به‌طور دائمی گرفته نمی‌شود. شما باید با دندان‌پزشک در مورد موقعیت و وضعیت سلامتی دندان عقل خود گفتگو کرده و بهترین گزینه را بسته به وضعیت خود انتخاب کنید. متخصصین ما در کلینیک دندانپزشکی دکتر مرادخانی  با انجام معاینه و مشاوره‌های تخصصی، اطلاعات لازم را در خصوص کشیدن دندان عقل، عوارض آن و مراقبت‌های بعد از عمل در اختیار شما قرار می‌دهند. برای رزرو نوبت و انجام مشاوره‌های لازم برای درمان مشکلات دندان عقل یا کشیدن آن، می‌توانید با ما تماس حاصل فرمایید.

مشکلات دندانی مربوط به دندان عقل

در بسیاری از موارد، دندان‌های عقل فضای کافی برای رشد نداشته و باعث ایجاد مشکلاتی می‌شوند. دندان‌های عقل در حال رشد ممکن است با زاویه‌های مختلفی از لثه خارج شوند. در برخی از مواقع این دندان‌ها حتی به‌صورت افقی رشد می‌کنند. ازجمله مشکلات مربوط به دندان عقل می‌توان موارد زیر را نام برد:

باقی ماندن دندان عقل در درون لثه

اگر دندان عقل نتواند به‌طور طبیعی از لثه خارج شود در درون آن به دام می افتد. در برخی از مواقع این مشکل می‌تواند سبب عفونت یا کیست‌هایی شود که به ریشه‌ی دندان‌های دیگر و استخوان‌های فک آسیب برساند.

خارج شدن بخشی از دندان عقل از لثه

ازآنجایی‌که محل رشد دندان‌های عقل دید مناسبی نداشته و تمیز کردن آن مشکل است، بیرون زدن جزئی دندان از لثه می‌تواند راهی را برای باکتری‌ها به داخل لثه ایجاد کند که سبب بیماری‌های لثه و عفونت دهان می‌شود.

به هم ریختن دندان‌های مجاور

اگر دندان‌های عقل جای کافی برای رشد نداشته باشند ممکن است باعث آسیب دیدن یا به هم ریختن دندان‌های مجاور شوند.

• درد ضربان دار در پشت دهان
  • لثه‌های متورم، حساس و خونریزی لثه
  • تورم در اطراف فک
  • تورم غده‌ها در شانه و گردن

کشیدن دندان

قبل از کشیدن

از دندان‌پزشک خود در مورد موقعیت دندان عقل خود سؤال کنید. ممکن است او به‌صورت دوره‌ای برای شما عکس‌برداری با اشعه‌ی ایکس تجویز کند تا موقعیت دندان عقل را تحت نظر داشته باشد. همچنین ممکن است دندان‌پزشک به‌منظور معاینه‌ی دقیق‌تر شما را به یک جراح دهان ارجاع دهد. دندان‌پزشک یا جراح دهان ممکن است به شما توصیه کنند تا حتی قبل از وقوع مشکلات، دندان‌های عقل خود را بکشید. این کار برای جلوگیری از درد بیشتر که چند سال بعد در طول عمل کشیدن دندان اتفاق می افتد انجام می‌شود. موقعیت و میزان رشد دندان عقل شما، میزان سختی کشیدن آن را تعیین می‌کنند. دندان‌پزشک شما می‌تواند اطلاعات موردنیاز برای این کار را در اختیار شما قرار دهد.

نحوه‌ی کشیدن دندان

کشیدن دندان به ۲ شکل قابل انجام است:

• دندان عقلی که کامل رشد کرده و از لثه بیرون زده است را می‌توان به‌سادگی مانند دندان‌های دیگر کشید.
  • دندان عقلی که در زیر لثه به دام افتاده و به استخوان فک متصل است نیاز به عمل جراحی دارد که در طی آن یک بریدگی در لثه ایجاد شده و قسمتی از استخوانی که روی دندان عقل را گرفته است برداشته می‌شود.

قبل از کشیدن دندان‌های عقل، خود دندان‌ها و بافت‌های مجاور آن‌ها با استفاده از یک داروی بی‌حسی موضعی بی‌حس می‌شوند. از همین مواد برای ایجاد بی‌حسی به هنگام پر کردن دندان نیز استفاده می‌شود. علاوه بر بی‌حسی موضعی ممکن است برای کاهش اضطراب و استرس از داروهای آرام‌بخش نیز استفاده شود. ازجمله داروهای آرام‌بخش که ممکن است استفاده شوند می‌توان موارد زیر را نام برد: نیتروس اکسید (با نام "گاز خنده" نیز شناخته می‌شود)، آرام‌بخش‌های خوراکی (مثل والیوم)، آرام‌بخش‌های تزریقی IV (این داروها به یکی از سیاهرگ‌های بدن تزریق می‌شوند). در صورت استفاده از نیتروس اکسید شما می‌توانید رانندگی کنید ولی در صورت استفاده از دیگر داروهای آرام‌بخش لازم است تا فرد دیگری با شما همراه بوده و شما را به مطب دندان‌پزشک و سپس تا خانه همراهی کند.

مراقبت‌های پس از درمان

درد و عارضه‌ی حفره‌ی خشک، آسیب به دندان‌های نزدیک دندان عقل و ... عوارضی است که ممکن است بعد از کشیدن دندان عقل اتفاق افتد. برای جلوگیری از این عوارض، دستورالعمل‌های زیر به‌عنوان مراقبت‌های پس از عمل به شما داده خواهند شد:

تورم

استفاده از کمپرس سرد در خارج از دهان به‌صورت متناوب (۲۰ دقیقه استفاده، ۲۰ دقیقه استراحت) به مدت دو روز می‌تواند تورم، کبودی و ناراحتی‌های احتمالی را کاهش دهد. اگر قبل از کشیدن دندان شما عفونت کرده باشد، دندان‌پزشک به شما توصیه می‌کند تا به‌جای یخ از کمپرس گرم و مرطوب استفاده کنید.

خونریزی

باید انتظار مقداری خونریزی را داشته باشید و پس از جراحی به مدت ۳۰ دقیقه یک گاز پانسمان را بر روی محل دندان نگه دارید. برای خونریزی‌های شدیدتر باید گاز پانسمان را گاز بگیرید یا انگشت خود را به مدت ۳۰ دقیقه بر روی آن فشار دهید. یکی از روش‌های جایگزین برای این کار، استفاده از یک کیسه چای خیس شده به همان مدت می‌باشد.

مراقبت از دهان

به مدت ۲ ساعت پس از انجام عمل نباید حرف بزنید، غذا بخورید یا نوشیدنی بنوشید و همچنین باید بقیه‌ی روز را استراحت کنید. به‌منظور جلوگیری از کنده شدن لخته‌ی خونی محل انجام عمل، دهان خود را با ملایمت شستشو دهید و از نی هم برای نوشیدن استفاده نکنید. به‌علاوه باید به مدت چند روز از تمرینات شدید خودداری کرده و سیگار کشیدن را کنار بگذارید. در روز پس از جراحی نیز در صورت وجود خونریزی نباید زیاد آب دهان خود را بیرون بریزید. پس از گذشت ۱۲ ساعت نیز باید دهان خود را با یک محلول رقیق شده و یا با محلول آب نمک، با ملایمت شستشو دهید. در شب انجام جراحی دندان‌های خود را با دقت مسواک کنید ولی تا حد امکان از محل انجام جراحی دوری کنید.

رژیم غذایی

پس از توقف خونریزی مقدار زیادی آب ولرم یا مایعات خنک بخورید تا آب بدن شما تأمین شود. وعده‌های غذایی را به‌صورت منظم بخورید ولی در شروع هر وعده مایعات شفاف و غذاهای نرم بخورید. پودینگ، ژله، تخم مرغ، پوره‌ی سیب زمینی و غلات پخته شده و همچنین سبزیجات، گوشت و آبمیوه گزینه‌های خوبی هستند. به‌منظور جلوگیری از کنده شدن لخته‌ی خونی، نوشیدنی‌های گازدار و غذاهایی مثل ذرت بوداده، بادام‌زمینی و ماکارونی که ممکن است تکه‌های آن‌ها در دهان شما بماند را نخورید.

دارودرمانی

داروهای مسکن و آنتی‌بیوتیک‌های تجویز شده برای عفونت را دقیقاً مطابق دستور دندان‌پزشک خود استفاده کنید. به یاد داشته باشید که اگر از مسکن‌های سنگین مخدر استفاده می‌کنید نباید رانندگی کرده و کارهای حساس انجام دهید. همچنین باید از نوشیدنی‌های الکلی دوری کنید.

چه زمانی با دندان‌پزشک خود تماس بگیرید

هرگونه درد و تورم باید روزانه بهبود یابد ولی در صورت مشاهده‌ی هریک از موارد زیر با دندان‌پزشک خود تماس بگیرید:

• بدتر شدن تورم به‌جای بهبود آن
  • خونریزی شدید که با وارد کردن فشار بهتر نمی‌شود
  • درد ضربان دار و شدید تا مدت چهار روز پس از جراحی
  • بالا رفتن تب و پایین نیامدن آن

هزینه

به دلیل وجود مشکلات مختلف مربوط به دندان عقل و همچنین گزینه‌های متفاوت برای بی‌حسی، تا زمانی که عکس‌های گرفته شده با اشعه‌ی ایکس بررسی نشوند، پیش‌بینی هزینه‌های واقعی درمان ممکن نخواهد بود. هر شرکت بیمه سیاست‌های خاصی برای پوشش دادن عمل‌های جراحی دارد. ما به شما توصیه می‌کنیم تا پوشش بیمه‌ی درمانی و بیمه‌ی تکمیلی خود را برای انجام این عمل بررسی کنید.