خونریزی لثه :علت و درمان

خونریزی لثه به عارضه‌ای اطلاق می‌شود که در طی آن لثه‌های شما متورم به نظر رسیده و معمولاً به هنگام مسواک زدن و یا خوردن غذاهای سخت خونریزی می‌کنند. ازجمله علل خونریزی لثه می‌توان به بهداشت نامناسب دهان و دندان اشاره کرد البته ممکن است این عارضه نشانه‌ای از وجود حالات دیگری در بدن نیز باشد مانند بارداری، کمبود ویتامین، اسکوروی (کمبود ویتامین ث)، سرطان خون و یا انواع متعددی از عفونت‌ها. می‌توان با استفاده از روش‌های درمانی خانگی که به راحتی قابل انجام هستند، از بروز این عارضه جلوگیری کرده و وضعیت سلامت دندان‌ها را در عرض چند هفته تا حد زیادی بهبود بخشید. اگرچه، اگر روش‌های درمانی خانگی مؤثر نباشند ممکن است لازم باشد تا به پزشک مراجعه کنید.

خونریزی لثه می‌تواند یکی از نشانه‌های اولیه‌ی تورم لثه باشد و نباید آن را نادیده گرفت. در صورت مشاهده لازم است تا یک جرم‌گیری حرفه‌ای بر روی دندان‌های شما انجام شود. این عارضه در صورت درمان نشدن می‌تواند سبب التهاب شدید لثه‌ها و پس از آن تخریب استخوان‌ها شود. خونریزی لثه‌ها را نادیده نگیرید. حتماً برای تشخیص صحیح به دندان‌پزشک خود مراجعه کنید چراکه پیشگیری همیشه بهتر از درمان است. متخصصین ما در کلینیک دندانپزشکی دکتر مرادخانی پس از بررسی‌ها و معاینات و تشخیص علل خونریزی لثه روش‌های درمانی لازم را (از جمله جرم‌گیری, درمان بیماری‌های لثه) برای درمان آن مشکل بکار می‌گیرند. جهت اطلاع از سایر روش‌های بکار رفته توسط متخصصان این کلینیک برای درمان بیماری‌ها و مشکلات دندان و لثه می‌توانید با ما تماس حاصل فرمایید.

علل

خونریزی لثه ممکن است به دلیل کمبود ویتامین، اسکوروی، تغییرات هورمونی در اثر بارداری، لوسمی، انواع مختلفی از عفونت‌ها و یا مسواک زدن خشن دندان‌ها به وجود بیاید. در زیر به جزئیات این موارد می‌پردازیم:

التهاب لثه

زمانی که پلاک‌های دندانی به مدت زیادی بر روی مرز لثه با دندان باقی می‌مانند، التهاب لثه ایجاد می‌شود. پلاک به ذرات باقیمانده‌ی غذا به همراه باکتری‌های گفته می‌شود که وقتی شما به‌خوبی و یا به‌طور منظم دندان‌های خود را مسواک نکنید، بر روی آن‌ها تجمع پیدا می‌کنند. پلاک‌ها بر روی مرز لثه جمع شده و التهاب لثه را ایجاد می‌کنند که بعداً سبب بروز خونریزی لثه خواهد شد.

پریودنتیت

زمانی که التهاب لثه به مرحله‌ی پیشرفته برسد پریودنتیت بروز می‌کند. این عارضه سبب عفونت لثه‌ها، استخوان فک و بافت‌های نرم احاطه کننده‌ی دندان می‌شود. این عارضه همچنین می‌توانند سبب خونریزی لثه‌ها گردد.

کمبود ویتامین

کمبود ویتامین C و K به راحتی به اولین دلیل بروز خونریزی لثه تبدیل می‌شود. این کمبودها در کودکان و بزرگ‌سالانی که در کشورهای توسعه نیافته یا رو به توسعه زندگی می‌کنند بسیار شایع است. اگر دندان‌پزشک به شما بگوید که دندان‌های سالمی دارید ولی همچنان از خونریزی لثه رنج می‌برید، می‌توانید با اطمینان بالایی (با استفاده از آزمایشات) عارضه‌ی خود را به کمبود ویتامین مربوط بدانید.

عارضه‌های پزشکی

بیماری‌هایی مثل دیابت، بیماری‌های قلبی، اسکوروی و غیره ممکن است باعث بروز خونریزی لثه شوند.

مسواک زدن خشن

در برخی از مواقع ممکن است استفاده از مسواک‌های زیر و یا کهنه سبب خونریزی لثه شود.

دیگر دلایل

• دندان مصنوعی‌های نامناسب و یا زخم‌های دهانی
  • تغییرات هورمونی در طول بارداری یا یائسگی

بیماری‌های لثه در اکثر مواقع بدون درد بوده و درنتیجه مهم است که شما علائم احتمالی زیر را تحت نظر داشته باشید:

• تورم لثه‌ها
  • حساسیت و قرمز شدن لثه‌ها
  • بوی بدن دهان
  • طعم بد دهان
  • لقی دندان‌ها
  • چرک کردن اطراف دندان‌ها و لثه
  • وجود خون در بزاق
  • خونریزی به هنگام مسواک زدن یا انداختن آب دهان

اگر موارد توصیه شده در مورد مسواک زدن، استفاده از نخ دندان، تنظیم دندان‌های مصنوعی (در صورت استفاده) و موارد بهداشتی را رعایت کرده و همچنان دچار خونریزی لثه می‌شوید، در زیر به برخی روش‌های درمانی اشاره می‌کنیم که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید:

از بین بردن پلاک‌ها

به دندان‌پزشک مراجعه کرده و همه‌ی پلاک‌هایی که بر روی دندان‌های شما تجمع پیدا کرده‌اند را از بین ببرید. این ساده‌ترین روش درمانی است. زمانی که پلاک تبدیل به جرم می‌شود که ماده‌ای سخت و چسبنده است، ممکن است سبب بروز عفونت گردد. درنتیجه باید پلاک‌ها را از بین برد.

جرم‌گیری دندان

یکی دیگر از گزینه‌های درمانی، جرم‌گیری است. این کار به کند کردن روند هرگونه بیماری‌های لثه کمک می‌کند. دندان‌پزشک با استفاده از یک ابزار مخصوص، جرم و پلاک‌ها را از روی دندان‌های شما می‌تراشد و سپس برای از بین بردن لکه‌های، دندان‌های شما را پولیش می زند. اگر مقدار زیادی جرم یا پلاک بر روی دندان‌های شما جمع شده باشد ممکن است لازم باشد تا چندین جلسه جرم‌گیری دندان انجام گردد.

جرم‌گیری عمیق دندان‌ها

در برخی از موارد بیماری‌های لثه یا پریودنتیت، ممکن است جرم‌گیری عمیق دندان‌ها در اطراف ریشه انجام شود. در این روش، عملیات جرم‌گیری بر روی ریشه‌ی دندان‌ها انجام شده و باکتری‌های این ناحیه از بین می‌روند. قبل از انجام درمان از یک داروی بی‌حسی بر روی منطقه‌ی مورد درمان استفاده می‌شود. ممکن است تا ۴۸ ساعت پس از انجام این روش، شاهد مقداری درد و ناراحتی باشید.

درمان بیماری‌های لثه

اگر به انواع شدید بیماری‌های لثه مبتلا شده‌اید، لازم است تا تحت عمل پریودنتال تراپی قرار بگیرید. همچنین ممکن است روش‌های درمانی بیشتری مثل یک دوره آنتی‌بیوتیک و یا عمل جراحی برای شما لازم باشند. در برخی از موارد لازم است تا دندان آسیب دیده را کشید. دندان‌پزشک می‌تواند اطلاعات موردنیاز در مورد روش‌های درمانی لازم و نحوه‌ی انجام آن‌ها را در اختیار شما قرار دهد.

بسته به شدت خونریزی ممکن است لازم باشد تا برای توقف آن، عمل جراحی انجام شود.

استفاده از مکمل

مکمل‌های ویتامینی را همان‌طور که پزشک برای شما تجویز کرده مصرف کنید.

روش‌های درمانی خانگی و پیشگیری

• مرکبات مانند پرتقال و لیمو و همچنین سبزیجات به‌خصوص کلم و کلم بروکلی
  • شیر باید به‌منظور جلوگیری از خونریزی لثه‌ها به‌صورت منظم مصرف شود.
  • از دخانیات پرهیز کنید چراکه سبب رشد انواع خاصی از باکتری‌ها می‌شود.
  • جویدن سبزیجات خام دندان‌ها را تمیز کرده و گردش خون در لثه‌ها را تقویت می‌کند.
  • گل میخک را می‌توان در دهان نگه داشت، به‌آرامی آن را جوید و یا روغن آن را بر روی لثه‌ها مالید.
  • شستشوی دهان پس از مسواک زدن با استفاده از آب ولرم و مقدار کمی نمک
  • ماساژ دادن آرام لثه‌ها با انگشت پس از مسواک زدن، گردش خون در لثه‌ها را تقویت می‌کند. این کار لثه‌ها را مستحکم کرده و از خونریزی جلوگیری می‌کند.
  • دوری از غذاهای چرب ادویه‌دار و سنگین که تکه‌های آن‌ها در بین دندان‌ها گیر کرده و منبع غذایی برای میکروب‌های مضر را فراهم می‌کند.
  • مسواک زدن و استفاده از نخ دندان برای پیشگیری از تجمع پلاک‌ها لازم است.
  • معاینه‌ی منظم و از بین بردن پلاک‌ها باید هر ۶ ماه یک بار توسط دندان‌پزشک انجام شود. رعایت نکات بهداشتی در دهان نه تنها باعث جلوگیری از خونریزی لثه‌ها می‌شود، بلکه از مشکلات دندان‌ها، تورم لثه و پریودنتیت نیز پیشگیری می‌کند.
  • در مواردی که درمان ارتودنسی انجام شده باشد، باید در نظر داشت که سیم‌کشی دندان‌ها نباید بیش از حد سفت باشد و اندازه‌ی مناسب بریس اهمیت زیادی دارد. فشار ناشی از سیم‌کشی دندان‌ها می‌تواند سبب خونریزی لثه شود.