درمان بیماریهای لثه (التهاب و ورم و عفونت)

بیماری‌های لثه به سطوح مختلف عفونت در بافت‌های لثه اشاره دارد. عفونت لثه به خصوص انواع خفیف‌تر آن یک نوع بیماری شایع است. بافت لثه متورم شده و پاکات لثه در قسمت‌هایی در زیر بافت لثه که باکتری‌ها جمع می‌شوند ایجاد شده و موجب تحلیل لثه (بافت لثه به سمت عقب می‌رود) می‌گردد. زمانی که عفونت گسترش می‌یابد و بیماری خطرناک‌تر می‌شود، بافت لثه و استخوان‌ها آسیب می‌بینند. دندان‌ها لق شده و در صورتی که اقدامات درمانی مقتضی انجام نشود ممکن است دندان‌ها بیفتند.

برخی از بیماری‌ها را می‌توان به راحتی درمان نمود و برخی دیگر از آ‌ن‌ها را باید با مداخلات جدی‌تری تحت درمان قرار داد تا از لق شدن و افتادن دندان‌ها جلوگیری شود.

بیماری‌های لثه را متناسب با میزان پیشرفت بیماری، چگونگی واکنش بدن به اقدامات درمانی و سطح سلامت عمومی بیمار می‌توان به روش‌های مختلفی تحت درمان قرار داد.
بیماری‌های لثه مانند التهاب، ورم، عفونت و خونریزی لثه اگر به موقع و کامل درمان نشوند می‌توانند باعث ایجاد مشکلات عمیق‌تر و حتی از دست دادن دندان‌ها شوند.
متخصصین ما در کلینیک دندانپزشکی دکتر مراد خانی دارای دانش و تجربه کافی در زمینهٔ بیماری‌های لثه و دندان می‌باشند. برای دریافت مشاوره در مورد روش‌های مؤثر درمان مشکلات التهاب و عفونت لثه و کسب اطلاعت بیشتر دربارهٔ کلینیک و یا رزرو نوبت می‌توانید با ما تماس حاصل فرمایید.

علل

باکتری‌های موجود در پلاک‌ها، اصلی‌ترین دلیل ابتلا به بیماری‌های لثه هستند اما عوامل مؤثر دیگری نیز وجود دارند. این عوامل عبارتند از بیماری‌های دیگر، داروها و عادات دهانی دیگر. این عوامل احتمال ابتلا به بیماری‌های لثه را افزایش داده و در زمان ابتلا به عفونت، شرایط را تشدید می‌کند.

داروها

انواع مختلف داروها مانند سیکلوپورین و فنیتوئین که باعث بزرگ شدن لثه می‌گردند ممکن است باعث ابتلا به بیماری‌های لثه شوند. این عارضه باعث می‌شود پلاک‌ها در لثه باقی مانده و بیماری‌های لثه را به وجود آورند.

بیماری‌ها

افراد مبتلا به برخی بیماری‌های خاص بیش از سایرین در معرض ابتلا به بیماری‌های لثه هستند. برای مثال احتمال ابتلا به بیماری‌های لثه در افراد مبتلا به دیابت، بیماری‌های التهابی نظیر روماتیسم مفصلی و عفونت‌های ناشی از اچ آی وی بیش از سایر افراد است.

سیگار کشیدن و استعمال دخانیات

استعمال دخانیات احتمال ابتلا به بیماری‌های لثه را افزایش می‌دهد. هر چه مدت زمان طولانی‌تری شما دخانیات مصرف کنید یا بیشتر سیگار بکشید احتمال ابتلای شما به بیماری‌های لثه افزایش می‌یابد.

دندان‌های نامرتب و شلوغ، استفاده از بریس‌ها و بریج‌ها

دندان‌های نامرتب و شلوغ، استفاده از بریس‌ها یا بریج های دندانی باعث می‌شوند که مسواک زدن و نخ دندان کشیدن دشوارتر شود و پلاک‌ها و جرم‌ها در این ناحیه شکل می‌گیرند. هر چه میزان جرم‌ها و پلاک‌ها بیشتر باشد احتمال ابتلا به بیماری‌های لثه نیز افزایش می‌یابد.

دندان قروچه

دندان قروچه باعث اعمال فشار مضاعف بر دندان‌ها می‌شود. به نظر می‌رسد این فشار باعث شکستگی رباط‌ها و استخوان‌های لثه می‌شود.

استرس

استرس باعث تضعیف سیستم ایمنی بدن می‌شود و در نتیجه جنگیدن علیه عفونت‌هایی مانند عفونت‌های لثه برای بدن دشوارتر می‌شود.

نوسانات هورمونی

بلوغ و حاملگی می‌تواند به طور موقتی احتمال ابتلا به بیماری‌های لثه یا تشدید این بیماری‌ها را افزایش دهد.

عوامل ژنتیکی

برخی از مردم به دلیل عوامل ژنتیکی بیش از سایرین در معرض ابتلا به بیماری‌های لثه هستند.

سوءتغذیه

تغذیه نقش مهمی در سلامت عمومی بدن دارد و باعث تقویت سیستم ایمنی بدن شده و به سالم ماندن دهان و لثه کمک می‌کند. کمبود شدید ویتامین C (اسکروی) نیز ممکن است باعث خونریزی لثه شود.

در برخی موارد بیماری‌های لثه در حالی که با علائمی همراه نیستند پیش‌رونده هستند اما ممکن است یک یا چند علامت از علائم زیر دیده شود:

• قرمزی و تورم لثه
  • خونریزی لثه در هنگام مسواک کردن دندان‌ها
  • حساسیت لثه
  • تحلیل بافت لثه
  • وجود چرک در لثه
  • بوی بد دهان یا احساس مداوم طعم بد در دهان

در صورتی که هر یک از این علائم را داشتید باید به اطلاع دندانپزشک برسانید.

انواع بیماری‌های لثه

جینجیویتی

جینجیویتی؛ خفیف‌ترین نوع بیماری‌های لثه است. در این بیماری لثه قرمز و متورم شده و به راحتی دچار خونریزی می‌شود. معمولاً در این مرحله از بیماری، درد و ناراحتی وجود ندارد یا بسیار جزئی است. معمولاً جینجیویتی به دلیل عدم رعایت بهداشت دهان و دندان ایجاد می‌شود. جینجیویتی با کمک روش‌های درمانی تخصصی و رعایت بهداشت و مراقبت دهان و دندان قابل درمان است.

التهاب لثه

در صورتی که جینجیویتی تحت درمان قرار نگیرد ممکن است به التهاب لثه تبدیل شود. به مرور زمان، پلاک‌ها گسترش یافته و در زیر خط لثه رشد می‌کنند. سموم باعث می‌شوند باکتری‌ها در پلاک هم جمع شده و باعث تحریک لثه شوند. سموم باعث ایجاد واکنش‌های التهابی مزمن در بدن شده و بافت‌ها و استخوان‌هایی که دندان هار را نگه داشته‌اند شکسته شده و از بین می‌روند.

التهاب لثه انواع مختلفی دارد. شایع‌ترین انواع التهاب لثه عبارتند از:

• التهاب تهاجمی لثه که در بیمارانی که بالقوه سالم هستند اتفاق می‌افتد. ویژگی بارز این عارضه از بین رفتن سریع اتصالات و تخریب استخوان‌ها و برآمدگی است.
  • التهاب مزمن لثه که به دلیل التهاب در بافت‌های نگهدارنده دندان، از دست رفتن استخوان‌ها و اتصالات به وجود می‌آید. این نوع التهاب لثه شایع‌ترین نوع التهاب لثه است.
  • التهاب لثه به عنوان نشانه ابتلا به بیماری‌های سیستمی که غالباً در سنین جوانی ایجاد می‌شود. بیماری‌های سیستمی مانند بیماری‌های قلبی، بیماری‌های تنفسی و دیابت ممکن است با التهاب لثه همراه باشند.
  • بیماری‌های نکروتیک لثه که نوعی عفونت است که با نکروز بافت لثه، رباط لثه و استخوان آلووئولار مشخص می‌شود. این ضایعات بیشتر در افرادی که به بیماری‌های سیستماتیک مانند اچ آی وی، سوءتغذیه و اختلالات ایمنی مبتلا هستند دیده می‌شود.

اقدامات درمانی

اسکالینگ یا جرم‌گیری

در جرم‌گیری دندان، جرم‌ها و باکتری‌های روی سطح دندان و زیر لثه برداشته شده و تمیز می‌شوند. این کار با استفاده از یک ابزار مخصوص، لیزر یا ابزار اولتراسونیک انجام می‌شود.

جرم‌گیری ریشه دندان

در جرم‌گیری ریشه دندان، سطح ریشه صاف شده و از تجمع جرم و باکتری جلوگیری شود و باکتری‌های اضافی که باعث التهاب و کند‌شدن فرایند بهبودی شده برداشته می‌شوند یا لثه دوباره به سطح دندان متصل می‌شود.

مصرف آنتی‌بیوتیک

استفاده از آنتی‌بیوتیک‌های خوراکی یا موضعی می‌تواند به کنترل عفونت‌های باکتریایی کمک کند. آنتی‌بیوتیک‌های موضعی که شامل دهان‌شویه‌های آنتی‌بیوتیکی یا قرار دادن ژل‌های آنتی‌بیوتیکی بین دندان‌ها و لثه یا قرار دادن آن‌ها در پاکت‌های لثه پس از جرم‌گیری عمیق می‌شود. به هر حال، ممکن است مصرف آنتی‌بیوتیک‌های خوراکی برای تکمیل درمان عفونت‌های باکتریایی ضرورت یابند.

عمل جراحی فلپ (عمل جراحی برداشتن پاکتت‌ها)

متخصص دندانپزشک شکاف‌های کوچکی در لثه ایجاد می‌کند تا قسمتی از بافت لثه را به سمت بالا بکشد و ریشه‌ها برای اسکالینگ و جرم‌گیری ریشه در دسترس قرار گیرند.

پیوند بافت نرم

زمانی که شما بافت لثه خود را از دست می‌دهید، لثه شما تحلیل می‌رود و لازم است که شما دوباره بافت نرم آسیب‌دیده را تقویت و ترمیم کنید. این کار معمولاً با برداشتن قسمت کوچکی از بافت کام دهان یا منبع اهداکننده دیگری که به ناحیه آسیب‌دیده پیوند زده می‌شود انجام می‌گردد.

پیوند استخوان

این عمل زمانی انجام می‌شود که بیماری لثه و التهاب لثه، استخوان اطراف ریشه دندان را از بین برده باشد. در این پیوند یک قطعه کوچک از استخوان‌های شما یا مواد مصنوعی به ناحیه آسیب‌دیده پیوند زده می‌شود.

بازسازی بافت هدایت‌شده

در این روش استخوان که به وسیله باکتری‌ها از بین رفته است دوباره رشد می‌کند. در یک رویکرد، دندانپزشک ماده‌ای زیست‌سازگار را بین استخوان موجود و دندان قرار می‌دهد. این ماده از ورود ناخواسته بافت به ناحیه تحت درمان جلوگیری می‌کند و باعث می‌شود که استخوان دوباره رشد کند.

پروتئین‌های محرک بافت

در روشی دیگر از ژل مخصوصی برای ریشه دندان‌های آسیب‌دیده استفاده می‌شود. این ژل حاوی پروتئین‌هایی است که در مینای دندان وجود داشته و رشد استخوان و بافت سالم را تحریک می‌کنند.

مسواک کردن دندان‌ها

مسواک کردن دندان‌ها پس از هر وعده غذایی به پاک شدن باقیمانده غذاها و جرم‌های لابه‌لای دندان‌ها و لثه کمک می‌کند. مسواک کردن زبان را نیز نباید فراموش کنید زیرا ممکن است باکتری‌ها در پرزهای زبان نیز مخفی شوند.

استفاده از نخ دندان

استفاده از نخ دندان حداقل یک مرتبه در روز باعث می‌شود که ذرات ریز و جرم‌ها از لابه‌لای دندان‌ها و لثه و در قسمت‌هایی که با مسواک نمی‌توان به آنها دسترسی پیدا کرد پاک شوند.

شستن دهان با دهان‌شویه

استفاده از دهان‌شویه می‌تواند به کاهش تجمع پلاک‌ها کمک کرده و باقیمانده غذاها که لابه‌لای دندان‌ها باقی مانده و به وسیله مسواک و نخ دندان برداشته نشده‌اند را پاک کند.

مراجعه به متخصص بیماری‌های لثه

هر سال معاینه جامع لثه را توسط یک متخصص بیماری‌های لثه انجام دهید. در معاینه جامع لثه، دندان‌ها، میزان پلاک‌ها، لثه، بایت، استخوان و عوامل دیگر که احتمال ابتلا به بیماری‌های لثه را افزایش می‌دهند مورد معاینه و ارزیابی قرار می‌گیرند. شناسایی به موقع علائم بیماری‌های لثه برای حفظ سلامت دندان‌ها و لثه از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.