درمان دندان‌ درد شدید در کودکان

دندان‌ درد در کودکان می‌تواند برای والدین دردناک و مضطرب کننده باشد همان‌گونه که برای کودک است. یک دندان‌ درد مزمن در کودک معمولا نشان‌دهنده‌ی مشکلی ست که نیاز به مراقبت‌های پزشکی دارد. رایج‌ترین علت‌های آن پوسیدگی و بیماری لثه هستند.دندان‌ درد موقتی نیز ممکن است به علت ضربه‌ای به دندان ، یک خراش کوچک در دهان یا گیرکردن غذا در بین دندان‌ ها رخ دهد. مشکلات سینوس، گوش و فک نیز می‌توانند موجب دردی شوند که همانند دندان‌ درد است. درمان های خانگی می‌توانند در تسکین این درد در کودکان کمک‌کننده باشند اما برای دندان‌ دردی که بیشتر از بیست‌وچهار ساعت ادامه دارد باید به نزد متخصص دندانپزشکی رفت.

درصورتی‌که کودکتان از درد دندان شکایت می‌کند، اگرچه راه‌هایی برای تسکین موقت دندان‌ درد کوکتان وجود دارد اما بهترین کاری که می‌توانید انجام دهید این است که نزد دندان‌ پزشک رفته تا علت اصلی آن را تشخیص دهد. هرگز نگدارید دندان‌ درد کودکتان غیرقابل‌کنترل شود. در صورت بروز این موارد فورا به پزشک مراجعه کنید:

• کودکتان علائمی از عفونت داشته باشد مثل:
    o بیشتر شدن درد، ورم، گرمی یا قرمز شدن
    o رگه‌های قرمز روی لثه که از دندان بیرون زده‌اند.
    o تخلیه چرک از لثه دور دندان
    o تب
  • شدت دندان‌ درد آن‌قدر بالا باشد که پس از دو ساعت با درمان خانگی کاهش نیابد.
  • کودکتان درد و ورم در صورت دارد.
  • برآمدگی در نزدیکی دندان‌دردناک باشد.
  • دندان‌ درد کودک باعث برهم زدن خواب و کاراهای دیگر او شده است.

متخصصین ما در کلینیک دندانپزشکی دکتر مراد خانی هرگونه خدمات دندانپزشکی را طبق وضعیت کودکتان با تجهیزاتی جدید و بروز ارائه خواهند داد. شما می‌توانید کودکتان را همیشه برای معاینه توسط متخصصین مجرب ما در کلینیک دکتر مراد خانی بیاورید. برای دریافت نوبت فوری برای دندان‌ درد کودکتان می‌توانید با ما تماس بگیرید.

علت‌ها

در اینجا به علل رایج دندان‌ درد در کودکان می‌پردازیم:

دندان‌درآوردن

کودکانی که دندان جدید درمی‌آورند، درد و گاهی خونریزی لثه را تجربه می‌کنند. کودکان حدوداً از سن شش‌ماهگی(گاهی زودتر و گاهی دیرتر) شروع به دندان‌ درآوردن می‌کنند و این رویش تا دندانهای آسیاب در دوازده‌سالگی ادامه دارد. درحالی‌که بچه‌های بزرگ‌تر شاید دردی کمتر از اطفال احساس کنند، اما درنهایت با ناراحتی همراه است. اگر کودکتان از دندان‌ درد شکایت می‌کند،به دهان او نگاهی بی اندازید شاید دندانی جدید درحال رویش است.

پوسیدگی دندان

کودکان به‌سختی می‌توانند به‌طور صحیح مسواک بزنند یا این کار برایشان سخت است و بعضی کودکان بااینکه درست مسواک می‌زنند دچار پوسیدگی دندان می‌شوند. پوسیدگی دندان به نظر می‌آید بخشی از زندگی اکثر کودکان می‌باشد.خبر خوب این است که موارد پوسیدگی دندان به نظرمی اید رو به کاهش می‌باشند. تکنولوژی‌های جدیدتر درزمینهٔ دندانپزشکی، آموزش بهتر درباره مراقبت دندانی مناسب و فلوراید تراپی و سیلانت دندانی همگی موجب کاهش موارد پوسیدگی دندان در میان کودکان شده‌اند. اگرچه این مشکل هنوز هم رخ می‌دهد و اگر کودکتان دچار دندان‌ درد شود این پوسیدگی علت آن خواهد بود و فورا باید به دندان‌ پزشک مراجعه کرد.

لقی دندان

کودکان ممکن است وقتی‌که دندان لق دارند نیز احساس درد کنند. این مورد خصوصاً برای دندانی که هنوز کاملاً اما ده افتادن نیست صدق می‌کنند و کودک آن را با فشار زیاد تکان می‌دهد و لق می‌کند. این امر معمولاً باعث خونریزی و ناراحتی نمی‌شود.

دارو

مصرف دارو می‌تواند به‌طور موقت دندان‌ درد کودکتان را تسکین دهد. استامینوفن(تایلنول) یا ایبوپروفن تحت دستورالعمل پزشک می‌توانند مصرف شوند. از دادن اسپرین به کودک خودداری کنید مگرانکه دستورالعمل بخصوصی توسط پزشک کودکتان ارائه‌شده باشد.از بنزوکائین (یک بی‌حس‌کننده موضعی) می توان مستقیماً روی دندان استفاده کرد، طبق دستورالعمل روی بسته‌بندی آن.

مراقبت‌های دندانپزشکی

اگر کودکتان همراه با دندان‌ درد دچار تب ، تورمی در نزدیکی دندان، شدت گرفتن درد و یا یک ضربه محکم به دهانش واردشده باشد فورا به پزشک مراجعه کنید. برای دندان‌ دردی که در طی بیست‌وچهار ساعت رفع نشده است و یا برمی‌گردد به متخصص دندان‌پزشک کودکان مراجعه کنید. نوع درمانی که کودکتان برای دندان‌ دردش خواهد داشت به علت درد بستگی دارد، ازاین‌رو متخصص دندانپزشکی دهان او را معاینه می‌کند و ممکن است عکس از دندان او بگیرد تا مشکل اصلی را مشخص کند. و پس از تشخیص علت ممکن از یکی از این روش‌ها و یا چند مورداستفاده کند:

• پر کردن دندان

اگر دندان‌ درد به علت پوسیدگی باشد، دندان‌پزشک قسمت پوسیده را برمی‌دارد و جای آن را با مواد پرکننده پر می‌کند.اگر دندان‌ درد براثر یک پرشدگی افتاده یا شکسته شده باشد، آن پرشدگی قدیمی برداشته و موادی جدید جایگزین آن می‌شوند.

• عصب‌کشی دندان

اگر ریشه داخل دندان عفونت کرده باشد، کودک ممکن است به عصب‌کشی نیاز داشته باشد. این روش شامل برداشتن ریشه‌ی عفونی و سپس واردکردن یک نوع بخصوصی مواد پرکننده دندان برای پوشاندن دندان و جلوگیری از عفونت مجدد می‌باشد.

• کشیدن دندان

اگر نتوان دندان را با استفاده از روش‌های بالا درمان کرد ویا بین‌دندانی دیگر و فکتان گیرکرده باشد(دندان نهفته)،دندان کودکتان شاید نیاز به کشیدن داشته باشد.

درمانهای خانگی

مسواک زدن و نخ دندان کشیدن

به‌آرامی هر دو طرف دندان‌ دردناک را مسواک و نخ دندان بکشید تا مواد غذایی که شاید در بین دندان‌ها گیرکرده است برداشته شوند. اگر کودکتان به حدی بزرگ‌شده باشد که بتواند خودش مسواک بزند یا نخ دندان بکشد، اجازه دهید خودش این کار را انجام دهد درحالی‌که شما نظارت داشته باشد که به‌درستی این کار را انجام می‌دهد.

آب‌نمک

اگر سن کودکتان به‌قدری باشد که بتوان آب‌نمک قرقره و تف کند ، این کار می‌تواند به تسکین دندان‌ درد و کاهش ورم در اطراف دندان کمک کند. محلول را با افزودن نصف قاشق چای‌خوری نمک به یک فنجان آب گرم اماده کنید. مراقبت باشید که محلول خیلی داغ نباشد.

کیسه یخ

یک کیسه یخ یا یک کیسه از سبزیجات یخ‌زده را در یک حوله بپیچید. کیسه را در ناحیه‌ی درد در حدود پانزده تا بیست دقیقه قرار دهید. بسته به میزان مشکل، یک کیسه یخ ممکن است به تسکین درد کودکتان کمک کند. اگر کودک احساس ناراحتی کرد کیسه یخ را بردارید. اگر یخ باعث تسکین شد می‌توانید آن را هرچند ساعت استفاده کنید. فقط مطمئن شوید که پوست کودک در بین این فواصل کاملاً گرمای خود را بازیافته باشد. از قرار دادن یخ به‌طور مستقیم روی پوست یا دندان‌ دردناک خودداری کنید.

بهترین راه برای جلوگیری از دندان‌ درد و دیگر مشکلات دندانی در کودکان ، سالم و تمیز نگه‌داشتن دندان‌ها و لثه‌ها می‌باشد. برای این کار کودکان باید:

• مصرف خوراکی‌ها و نوشیدنی‌های شیرین را کمتر کنند. کودکان می‌بایست این خوراکی‌ها را به‌ندرت و یا گاها و تنها در موقع صرف غذا مصرف کنند.
  • دندان کودکتان را دو بار در روز با استفاده از خمیردندانی مسواک بزنید که حاوی فلوراید باشد. لثه و زبان او را نیز به‌آرامی مسواک کنید.
  • با استفاده از نخ دندان و یا در صورت نیاز با استفاده از دهان‌شویه بین دندانهای کودکتان رو تمیز کنید.
  • کودکان باید هر شش ماه تحت معاینه دندانپزشکی قرار بگیرند تا پوسیدگی دندان مشخص و به‌موقع درمان شود.