درمان دندان درد شدید

هر کسی که دندان درد را تجربه کرده باشد، تایید می‌کند که این درد تا چد حد می‌تواند آزاردهنده و طاقت‌فرسا باشد. دندان درد خفیف چندان باعث ناراحتی نمی‌شود و فقط منبع تحریکی مداوم است، اما همین درد ملایم اگر نادیده گرفته شود، دیر یا زود به دندان درد شدیدی تبدیل می‌شود که حتی اجازه غذا خوردن، خوابیدن، حرف زدن و انجام فعالیت‌های روزمره را از شما سلب می‌کند. درد دندان کوچک و بزرگ نمی‌شناسد و شدت آن در گستره‌ای از تیر کشیدنی ملایم تا دردی غیرقابل تحمل متغیر است. دندان درد ممکن است ناگهانی باشد یا به تدریج و به مرور زمان ایجاد شود.

بهترین کار این است که به محض بروز نخستین نشانه دندان درد به دندانپزشک مراجعه کنید تا مشکل به سرعت درمان شود. اما متأسفانه بسیاری از مردم این کار ساده را به دلایلی مانند ترس از دندانپزشک یا درمان‌های دندانپزشکی پشت گوش می‌اندازند. این اهمال باعث می‌شود که پوسیدگی کوچکی که به سادگی قابل ترمیم بود، پیشرفت کند و به دردی کشنده و ضربان‌دار دامن بزند که چاره آن عصب‌کشی یا کشیدن دندان است.

اگر دندان درد شدید دارید یا درد دندان پس از گذشت دو روز آرام نشده و یا با علائمی چون تب، درد فک یا گوش درد همراه باشد، در اولین فرصت به دندانپزشک مراجعه کنید تا تشخیص به درستی صورت گیرد و درمان مناسب پیشنهاد شود. دندان درد علل متعددی دارد و تقریباً غیرممکن است که خود بیمار بتواند علت بروز درد را تشخیص دهد. بنابراین مراجعه به دندانپزشک برای تعیین علت اصلی درد و برخورداری از درمان مناسب ضروری است. علاوه بر دشوار بودن خودتشخیصی، کوتاهی یا تاخیر در شروع درمان مناسب و روی آوردن به درمان‌های بی‌فایده یا متوقف کننده‌ی موقتی درد عارضه را تشدید می‌کند و در نهایت باید درمانی گسترده‌تر انجام شود که هزینه بالاتری را نیز دربردارد. متخصصین دندانپزشکی پس از تشخیص علت دندان درد از روش‌هایی همچون عصب‌کشی، پر کردن، استفاده از داروها و در صورت نیاز کشیدن دندان استفاده خواهند کرد. برای اطلاع از ساعات کار کلینیک و یا رزرو نوبت می‌توانید با ما تماس حاصل فرمایید.

علائم دندان درد معمولاً دردی است که در فک یا لثه حس می‌شود. نوع درد متغیر است و از درد سنگین و مداوم تا درد ناگهانی و تیر کشنده متغیر است. درد گاهی اوقات در واکنش به محرک‌هایی معین بروز می‌یابد و گاهی مداوم است. علائم متداول دندان درد به شرح زیر است:

• درد ناگهانی و تیر کشنده
  • درد عمیق ضربان‌دار
  • درد موضعی اطراف یک دندان معین
  • درد منتشر شونده در فک‌ها یا گوش‌ها
  • درد منتشر شونده در شانه‌ها، سر یا گردن
  • افزایش حساسیت دندان به گرما یا سرما
  • تشدید دندان درد هنگام جویدن
  • حساس بودن دندان یا لثه به لمس
  • تشدید شدن درد در اثر حرکت کردن یا ورزش کردن
  • مختل شدن خواب به دلیل درد شدید دندان
  • تسکین یافتن درد پس از مصرف مسکن یا استفاده از کمپرس گرم
  • دندان درد همراه با تب، عرق، درد قفسه سینه، حالت تهوع یا تعریق
  • خونریزی لثه
  • قرمز شدن اطراف خط لثه
  • متورم شدن لثه‌ها یا فک

البته درد فک یا لثه همواره علامت مشکل داشتن دندان نیست، اختلال‌های شایع گوش و حلق و بینی مانند سینوزیت یا عفونت‌های گلو و گوش نیز باعث احساس درد در اطراف دندان می‌شود. در این حالت درد از نوع منتشر شونده یا ارجاعی است. اگر تمایلی به مراجعه به دندانپزشک ندارید، دست‌کم با پزشک عمومی مشورت کنید تا علت دردتان به درستی مشخص شود.

در صورت مواجهه با علائم زیر به سرعت به دندانپزشک مراجعه کنید:

• دندان درد شدیدی که پس از مصرف مسکن نیز برطرف نمی‌شود.
  • دندان دردی که بیش از یک یا دو روز استمرار داشته است.
  • اگر علائم دندان درد با تب، گوش درد یا درد هنگام باز کردن دهان همراه است.

علل دندان درد

پوسیدگی دندان شایع‌ترین علت دندان درد است. هر یک از مشکلات زیر می‌تواند علت شروع دندان درد باشد:

• پوسیدگی دندان
  • نمایان شدن ریشه دندان
  • ترک خوردن یا شکستن دندان
  • آسیب یا ضربه دیدن دندان
  • بیماری‌های لثه
  • عفونت دندان یا لثه
  • دندان قروچه
  • آبسه دندان
  • ناهنجاری‌های بایت
  • درآمدن دندان

دیگر علل درد ارتباط چندانی با سلامتی دندان‌ها ندارد. ناراحتی‌های قلبی مانند آنژین نیز با درد دندان‌ها و فک همراه است. اختلال‌های مفصل گیجگاهی ـ فکی (TMJ/TMD)، مشکلات سینوس و عفونت‌های گوش نیز علائم ناراحت کننده‌ای را ایجاد می‌کند که شباهت بسیاری به دندان درد دارد. کشیدگی عضله‌های صورت نیز علائم مشابهی را در پی دارد. دندانپزشک در چنین شرایطی بیمار را به متخصص مربوطه معرفی می‌کند.

درمان دندان درد

دندانپزشک دهان و دندان‌ها را برای تشخیص علت اصلی دندان درد به دقت معاینه می‌کند. عکس‌برداری دندان نیز به منظور اطلاع بیشتر از وضعیت دندان‌ها و تعیین مشکل ریشه‌ها و لثه‌ها انجام می‌شود. نوع درمان دندان درد به علت بروز آن بستگی دارد. در ادامه درمان‌های احتمالی دندان درد را توضیح می‌دهیم.

پر کردن دندان

اگر پوسیدگی علت دندان درد باشد، برای درمان درد دندان دندانپزشک حفره ناشی از پوسیدگی را پر می‌کند.

عصب‌کشی

اگر علت دندان درد عفونت کردن عصب دندان باشد، درمان عصب‌کشی ضرورت می‌یابد. باکتری‌های راه یافته به فضای داخلی ریشه دندان باعث عفونت می‌شوند.

تجویز دارو برای درمان عفونت

در صورتی که بیمار تب داشته باشد یا فکش متورم شده باشد، دندانپزشک آنتی‌بیوتیک تجویز می‌کند.

کشیدن دندان

اگر هیچ راهی برای تسکین درد و حفظ کردن دندان وجود نداشته باشد، دندان کشیده می‌شود.

جرم‌گیری عمقی

گیر کردن یک تکه کوچک غذا، برای مثال پوسته ذرت بو داده، زیر لثه باعث عفونت می‌شود. در این حالت جرم‌گیری عمقی انجام می‌شود. گاهی اوقات پس از جرم‌گیری درمان‌های خاص لثه شروع می‌شود.

درمان‌های جایگزین

درمان‌های خانگی و درمان‌های جایگزین را نمی‌توان جایگزین مطمئن و موثر برای درمان‌های متداول تسکین دندان درد دانست. درمان‌های طبیعی علائم را تا حدی تسکین می‌دهند و در صورت دسترسی نداشتن به دندانپزشک یا در مدت انتظار برای شروع درمان می‌توان از آنها بهره گرفت. با استفاده از روش‌های ساده زیر می‌توانید دندان درد شدید را تسکین دهید:

• مصرف مسکن‌های غیرتجویزی غالباً بهترین درمان موقت دندان درد محسوب می‌شود. البته مصرف این داروها عوارض جانبی خاص خود را دارد. بنابراین اگر از قبل دچار عارضه هستید یا داروهای دیگری مصرف می‌کنید، بهتر است ابتدا با پزشک مشورت کنید.
  • سیر یکی از پرطرفدارترین و پرکاربردترین درمان‌های خانگی ناراحتی‌های دندان است. سیر برای درمان پوسیدگی دندان و دیگر عفونت‌های دهان بسیار سودمند است.
  • ویژگی‌های ضدباکتریایی پیاز نیز به اثبات رسیده است و براساس پژوهش‌های انجام شده مصرف پیاز در مقابله با عفونت‌های دندانی مفید است.
  • میخک یکی از قدیمی‌ترین درمان‌های خانگی دندان درد است. میخک به دلیل خواص ضدمیکروبی و به عنوان یک مسکن طبیعی برای درمان دندان درد مصرف می‌شود.
  • بهترین روش کاهش ورم و درد ناشی از دندان درد شستن دهان با محلول آب نمک گرم است.

• رعایت بهداشت دهان و دندان بهترین راه پیشگیری از دندان درد است. دندانپزشکان توصیه می‌کنند که دندان‌ها را دو بار در روز مسواک بزنید. مسواک زدن به روش صحیح و استفاده از خمیردندان فلوراید به خوبی از مشکلات دهان و دندان جلوگیری می‌کند. روش صحیح مسواک زدن بسیار مهم است، مسواک را با زاویه‌ای اندک به دست بگیرید و آن را روی هر دندان جلو و عقب بکشید.
  • کشیدن نخ دندان پس از هر وعده غذایی از جمع شدن جرم و پلاک جلوگیری می‌کند و لثه‌ها را قوی نگه می‌دارد. علاوه بر مسواک زدن و نخ کشیدن باید از دهانشویه نیز استفاده کنید تا پلاک بین دندان‌ها جمع نشود.
  • برای پیشگیری از ناراحتی‌های دهان و دندان باید به طور منظم و حداقل سالی دو بار به دندانپزشک مراجعه کنید. در صورت روبرو شدن با هر گونه نشانه هشداردهنده یا علائمی مانند تورم یا خونریزی لثه‌ها، لق شدن دندان‌ها، بدبو شدن دهان یا حساسیت به گرما یا سرما در اولین فرصت با دندانپزشک تماس بگیرید.
  • جرم‌گیری و ویزیت‌های دوره‌ای برای حفظ سلامت دهان و دندان‌ها ضروری است. اگر مستعد ابتلا به مشکلاتی چون پوسیدگی یا سوراخ شدن دندان‌ها هستید، دندانپزشک فلورایدتراپی یا فیشورسیلانت را برای پیشگیری از پوسیدگی توصیه خواهد کرد.
  • بانوانی که در دوران بارداری دچار دندان درد می‌شوند، از اکثر آنتی بیوتیک‌ها و داروها نمی‌توانند استفاده کنند. بنابراین درمان‌های خانگی و طبیعی برای تسکین موقتی دندان درد به ایشان پیشنهاد می‌شود. بعضی درمان‌های خاص باید تا زمان متولد شدن نوزاد به تاخیر انداخته شود. به بانوان باردار توصیه می‌شود که زمان ویزیت‌های دندانپزشکی را به خاطر بسپارند و حتی‌الامکان در این ۹ ماه نیز به دندانپزشکی مراجعه کنند.
  • درمان‌های خانگی دندان درد کودکان را تا حدی تسکین می‌دهد تا بتوان کودک را در زمان تعین شده به دندانپزشکی برد. به خاطر داشته باشید که هیچ‌گاه برای آموزش دادن و نهادینه کردن عادت‌های رعایت بهداشت دهان و دندان زود نیست و بهتر است این کار را از سنین پایین شروع کنید. چک‌آپ‌های سالانه دندانپزشکی کودک را جدی بگیرید تا همیشه شاهد لبخند زیبای فرزند دلبند خود باشید.