درمان دندان غایب یا نهفته

دندان نهفته به دندانی گفته می‌شود که هنگامی‌که از داخل لثه درون دهان فشار می‌آورد (تا بیرون بزند) با ممانعت روبرو می‌شود. دندان نهفته می‌تواند بدون درد باشد. ممکن است شما حتی وجودش را متوجه نشوید. با این‌حال هنگامی‌که یک دندان نهفته تلاش می‌کند تا بیرون بیاید، فلپ لثه در قسمت بالای آن ممکن است عفونت و ورم کند. این مسئله ممکن است باعث شود شما در دندان کناری آن احساس درد بکنید. دندان نهفته می‌تواند منجر به عفونتی به نام پریکورونیتیس شود. در صورت عدم درمان، این عفونت می‌تواند به گلو یا به درون گردن گسترش یابد. عفونت‌های شدید نیاز به بستری شدن در بیمارستان و جراحی دارند. پس بهتر است پیش از آن‌که مشکلات بیشتری برایتان ایجاد کند، آن را درمان کنید.

اگر در دندان‌های عقب خود احساس درد می‌کنید باید هرچه سریع‌تر به یک دندانپزشک مراجعه کنید. اکثر مشکلات دندان نهفته با گذشت زمان بیشتر می‌شوند. به‌ هرحال بهترین زمان برای درمان این دندان‌ها پیش از پیشرفت این مشکلات می‌باشد. اگر یک دندان فضای کافی برای بیرون آمدن در دهان داشته باشد انجام این کار زمان کمی می‌برد. با گذشت زمان حرکت این دندان سخت‌تر و سخت‌تر می‌شود تا جایی که دیگر نمی‌تواند حرکت کند. اگر یک دندان فضای کافی نداشته باشد، بهترین زمان برای درآوردن آن قبل از مشکل ایجاد کردنش است (عفونت، بیماری‌های لثه، پوسیدگی دندان، آسیب به دندان‌های دیگر و ...). رایج‌ترین راه‌های درمانی، کشیدن دندان و ارتودنسی می‌باشد.

متخصصین ما در کلینیک دندانپزشکی دکتر مرادخانی با ارائه‌ی مشاوره در خصوص دندان‌های غایب یا نهفته و نحوه‌ی درمان آنها، به شما کمک می‌کنند تا پیش از ایجاد مشکلات بعدی، دندان نهفته‌ی خود را درمان کنید. جهت دریافت نوبت مشاوره و یا رزرو نوبت درمان در کلینیک دندانپزشکی دکتر مرادخانی می‌توانید با ما تماس بگیرید.

دلایل

یک دندان ممکن است به دلایل مختلف بسیاری به ‌صورت دندان نهفته دربیاید. در صورتی‌که دهان بیش ‌از حد شلوغ باشد، یک دندان ممکن است بیرون نیاید یا اینکه تنها بخشی از آن بیرون بیاید. اگر فک شما برای دندان‌های بیشتر فضای کافی نداشته باشد، می‌تواند مانع از آن شود که دندان به‌طور کامل بیرون بیاید. دلیل احتمالی دیگر برای نهفتگی دندان، جابجایی دندان است. ممکن است یک دندان در یک زاویه‌ی غیرعادی پدیدار شود که می‌تواند از بیرون آمدن کامل دندان جلوگیری کند. یک دندان چه بخشی از آن نهفته باشد چه به‌طور کامل، ممکن است:

• در یک زاویه رو به دندان کناری رشد کند. (دندان آسیاب دوم)
  • در یک زاویه رو به پشت دهان رشد کند.
  • در یک زاویه‌ی راست به سمت دندان‌های دیگر رشد کن،د به‌طوری‌که انگار دندان عقل درون استخوان فک قرارگرفته است.
  • مانند دندان‌های دیگر به سمت بالا یا پایین رشد کند اما در استخوان فک گیر کند.

علائم و نشانه‌ها

• سخت شدن باز کردن دهان (گاهی اوقات)
  • احساس درد یا حساسیت لثه‌ها (لثه) یا استخوان فک
  • سردرد طولانی‌مدت یا درد در فک
  • قرمزی و التهاب لثه‌هادر اطراف دندان نهفته
  • ورم کردن غدد لنفاوی گردن (گاهی)
  • طعم نامطبوع هنگام گاز زدن روی آن ناحیه یا نزدیک آن
  • وجود فاصله آشکار در جایی که دندانی دیده نمی‌شود.

مشکلات دندان نهفته

التهاب و عفونت

به خاطر در کنار هم قرار گرفتن این دو عامل یعنی فضای محدود و به هم فشردگی جزئی، اغلب، دندان نهفته منجر به التهاب لثه می‌شود که می‌تواند باعث بیماری‌های دردناک لثه و یا سایر خطرات برای سلامتی شود. به‌علاوه، در مواقعی که بخشی از یک دندان نهفته است، جدایی بین آن و لثه‌ها زمینه‌ی رشد برای باکتری را فراهم می‌کند که این خطرعفونت را به میزان زیادی افزایش می‌دهد.

نامرتبی و شلوغی بیش‌ از حد دندان‌ها

هنگامی‌که دندان‌های نهفته بیرون می‌زنند تلاش می‌کنند که وارد یک جای شلوغ و نامرتب شوند. آن­ها به خاطر کم بودن فضا برای درآمدن اغلب به دندان‌های مجاور فشار می‌آورند تا آن­ها را کنار بزنند که این منجر به ‌بهم‌ریختگی دندان‌ها می‌شود.

آسیب به دندان‌های کناری

هنگامی‌که دندان‌ها شلوغ و نامرتب هستند، دندان‌های نهفته می‌توانند بیشتر به دندان‌های مجاورشان آسیب بزنند تا اینکه تنها بخواهند فضایشان را بگیرند. در واقع دندان‌های نهفته می‌توانند با ایجاد حفره‌ها و تحلیل استخوان دندان به دندان‌های مجاور آسیب بزنند.

کیست‌ها یا تومورها

یک دندان نهفته می‌تواند منجر به ایجاد کیست‌ها یا تومورهای کوچک در استخوان فک شود که این می‌تواند سبب درد مفصل شود.

مشکل در تمیز کردن دندان

اگر با دندان‌های نهفته‌تان هیچ درد یا عوارض آشکاری ندارید باز هم ممکن است بهداشت دهان و دندان در معرض خطر باشد. به ‌احتمال خیلی زیاد فضا حداقل است و به‌ درستی مسواک زدن و استفاده از نخ دنداناطراف دندان می‌تواند مشکل شود. فضای محدود و دسترسی مشکل به‌جای آن­ها این دندان‌ها را هدف‌های اصلی برای ایجاد پلاک دندان و پوسیدگی دندان می‌کند.

معاینات و آزمایش‌ها

دندانپزشکتان بافت متورم در بالای ناحیه‌ای که دندانی دیده نمی‌شود و یا بخشی از آن دیده می‌شود، را بررسی می‌کند. دندان نهفته ممکن است به دندان‌های مجاور فشار بیاورد. در لثه‌های اطراف آن ناحیه ممکن است نشانه‌های عفونت مانند قرمزی، ترشح و حساسیت دیده شود. هنگامی‌که لثه‌ها در بالای دندان عقل نهفته متورم می‌شوند و سپس تخلیه می‌شوند و سفت می‌شوند ممکن است این‌گونه حس شود که دندان درآمده و سپس دوباره به داخل برگشته است. رادیوگرافی وجود دندان یا دندان‌هایی که پدیدار نشده‌اند را تشخیص می‌دهد.

راه‌های درمان دندان نهفته

در مواردی که نشانه دندان نهفته وجود دارد، معمولاً نیاز به کشیدن دندان از طریق جراحی توسط یک دندانپزشک به‌صورت سرپایی می‌باشد. بی‌حسی موضعی یا بیهوشی عمومی ممکن است انجام شود که این بستگی به‌ شدت شرایط دارد. ابتدا یک برش در لثه‌ها ایجاد می‌شود و هر استخوانی که مانع دندان نهفته شده است قبل از خود دندان برداشته می‌شود. پس از آن جای برش بخیه می‌شود و حفره‌ی دندان با گذاشتن گاز پر می‌شود.

اگر دندان برای کشیدن خیلی بزرگ باشد یا کج باشد، جراح با یک مته دندانپزشکی دندان را به قسمت‌های کوچک‌تر تکه می‌کند. اگر دندان نهفته عفونت کند ممکن است جراحی به تعویق بیفتد که در این مورد یک دندانپزشک به‌احتمال خیلی زیاد آنتی‌بیوتیک تجویز می‌کند و یک هفته تا ده روز قبل از انجام جراحی صبر می‌کند.

بهبودی

شما نباید در چند روز اول پس از عمل غذاهای جامد، قهوه، نوشابه یا نوشیدنی‌های داغ مصرف کنید. حتی نباید دندان‌هایتان را در روز اول بهبودی مسواک بزنید. زمان بهبودی دندان‌های نهفته معمولی ۳ تا ۴ روز است، اگر چه ممکن است تا یک هفته هم طول بکشد. طول دوره‌ی بهبودی بستگی بسیار زیادی به‌شدت بد بودن نهفتگی دندان و اینکه این دندان‌ها چگونه بیرون زده‌اند، دارد. برای دردتان می‌توانید مسکن‌های تجویزی را که جراحتان به شما می‌دهد یا مسکن‌های توصیه‌شده‌ی بدون نیاز به نسخه را مصرف کنید. برای کمک به ورم آن یک کیسه یخ را روی فک خود بگذارید. سرما به کاهش التهاب کمک می‌کند و ناراحتی آن را تسهیل می‌کند.

خطرات دندان نهفته

عوارض دندان نهفته غیرمعمول هستند اما ممکن است شامل موارد زیر شوند:

• عفونت کردن دندان یا لثه‌ها به خاطر باکتری یا مواد غذایی گیرکرده
  • آسیب سینوس در نزدیکی دندان عقل بالا
  • حفره خشک دندان یا قرار گرفتن در معرض استخوان
  • ضعیف شدن استخوان فک پایین
  • آسیب عصبی به لب پایین، چانه یا زبان

بیمارانی که هر گونه عوارض پس از جراحی دارند باید فوراً با پزشک خود تماس بگیرند.

درمان ارتودنسی

بهتر است دندان‌های عقل به خاطر پیچیدگی‌شان توسط متخصص ارتودنسی کنترل شوند.

گزینه‌های درمانی ارتودنسی مختلفی وجود دارند:

• اگر دندان نهفته زود تشخیص داده شود و کنترل شود، اغلب بریس­‌های ثابت روی دندان‌ها و فضای باز برای دندان‌های نهفته برای بیرون زدن کافی هستند.
  • اگر جای نهفتگی دندان دائمی، متوسط تا شدید است، اغلب لازم است دندان نهفته جراحی شود. اینجا جایی است که یک بند توسط جراح دهانی به دندان نهفته متصل می‌شود. زنجیر توسط متخصص ارتودنسی به بریس‌­ها وصل می‌شود که او در واقع از بند استفاده می‌کند تا دندان نهفته را به‌جای درست خود حرکت دهد.
  • اگر جای نهفتگی خیلی شدید باشد اغلب یک تصمیم انتخابی گرفته می‌شود که یا دندان نهفته در محل نگه‌داشته شود و دندان‌های اطراف خود را صاف و مرتب کند یا اینکه دندان نهفته کشیده شود و دندان‌های پوشیده شده با بریس­ها را صاف و مرتب کند.
  • بریس­‌های بالا و پایین اغلب برای صاف و مرتب کردن دندان نهفته لازم می‌باشند.