درمان و علت آفت دهان

آیا تا به حال زخم و التهاب سفیدرنگ با لبه‌های قرمز در دهان خود ایجاد دیده‌اید؟ این زخم‌ها آفت نامیده می‌شوند. تا حدودی مبهم است که چرا برخی از افراد دچار این ضایعات می‌شوند، اما معمولا علت می‌تواند به عوامل بسیاری مرتبط باشد. خوشبختانه درمان‌های مختلفی برای رفع این مشکل وجود دارد که شما می‌توانید با مراجعه به دندانپزشک خود از آنها آگاه شوید. آفت‌های دهانی زخم‌های دردناکی هستند که می‌تواند در هر نقطه‌ای از دهان ایجاد شوند. اگر چه بیشتر آفت‌ها بی‌خطر هستند، آفت طولانی مدت دهان گاهی اوقات نشانه‌ای از برخی مشکلات جدی دهانی مانند سرطان است. بهتر است توسط یک دندانپزشک بررسی شود.

در صورتی که دارای موارد زیر هستید، از مشاوره پزشکی در مورد آفت دهان استفاده کنید:

• آفت‌های غیر معمول بزرگ
  • زخم‌هایی که در حال گسترش هستند.
  • زخم‌هایی که سه هفته یا بیشتر طول می‌کشد.
  • درد غیرقابل تحمل با وجود اجتناب از مواد غذایی محرک و استفاده از داروهای مسکن
  • دشواری در نوشیدن مایعات کافی
  • تب بالا با بروز آفت‌های دهان

دندانپزشک ممکن است برای درمان زخم‌های شدید، مکرر و یا عفونی، داروهای قوی‌تری را تجویز کند. متخصصان ما در کلینیک دندانپزشکی دکتر مرادخانی با ارائه مشاوره های لازم در مورد علل و درمان آفت دهان، شما را با انواع روش‌های درمانی آن آشنا می‌کنند. جهت دریافت وقت مشاوره و یا رزرو نوبت درمان می‌توانید با ما  تماس حاصل فرمایید.

آفت دهان چیست

آفت دهانی زخم‌هایی است که در دهان اغلب در داخل گونه‌ها ظاهر می‌شوند. آفت دهان، که به عنوان زخم آفتی نیز شناخته می‌شود، می‌تواند در هنگام خوردن، نوشیدن یا مسواک زدن دندان‌ها دردناک باشد. آفت‌های گاه به گاه معمولا بی‌خطر هستند و به خوی خود برطرف می‌شوند. در صورتی که بیش از ۳ هفته طول بکشد یا به طور مکرر اتفاق بیفتد، به پزشک مراجعه کنید. آفت دهان نمی‌تواند از شخص دیگری منتقل شود. حدود ۱ نفر از هر ۵ نفر آفت‌های مکرر را تجربه می‌کنند.

دلایل

• گاز گرفتن داخل گونه
  • دندان‌های مصنوعی و بریس‌های تنظیم نشده با دهان، پرکننده‌های دندانی زبر یا دندان تیز
  • بریدگی یا سوختگی هنگام غذا خوردن یا نوشیدن، به عنوان مثال، غذای سفت یا نوشیدنی‌های داغ
  • عدم تحمل یا آلرژی غذایی
  • آسیب رساندن به لثه‌ها با مسواک یا خمیر دندان تحریک کننده
  • احساس خستگی، استرس یا اضطراب
  • تغییرات هورمونی، مثلا در دوران بارداری
  • ژن های شما، بعضی از خانواده‌ها بیشتر به آفت دهان دچار می‌شوند.
  • بیماری دراز مدت، مانند بیماری التهابی روده (IBD)، بیماری سلیاک یا بیماری بهجت
  • کمبود ویتامین B12 یا آهن
  • داروها، از جمله برخی از داروهای ضد التهابی، بتا بلوکرها یا نیکوراندیل
  • ترک سیگار، اولین باری که افراد سیگار کشیدن را ترک می‌کنند، ممکن است آفت‌هایی در دهان‌شان ایجاد شود.

علائم آفت دهان بستگی به علت دارد، اما ممکن است شامل موارد زیر باشد:

• زخم گرد یا زخم‌هایی در داخل دهان
  • تورم پوست در اطراف زخم
  • نرمی
  • مشکل در جویدن یا مسواک زدن به دلیل حساسیت به تماس با اشیا
  • سوزش زخم‌ها توسط غذاهای شور، تند و ترش
  • از دست دادن اشتها

انواع

زخم‌های آفتی جزیی

این آفت‌ها شایع‌ترین هستند (۸ مورد در ۱۰ مورد). آفت‌های جزیی کوچک، گرد و یا بیضی و کمتر از ۱۰ میلی متر هستند. ظاهر زرد کم رنگ دارند، اما اطراف آن‌ها ممکن است متورم و قرمز باشد. ممکن است فقط یک آفت ایجاد شود، اما ممکن است تا ۵ مورد نیز در یک زمان ظاهر گردند. هر آفت ۷ تا ۱۰ روز طول می‌کشد و سپس بدون ایجاد جای زخم از بین می‌رود. معمولا زیاد دردناک نیستند.

زخم‌های آفتی شدید

این زخم‌ها در حدود ۱ مورد از هر ۱۰ مورد رخ می‌دهد. ۱۰ میلیمتر یا بزرگتر هستند. معمولا تنها یک یا دو نمونه به طور همزمان ظاهر می‌شود. هر آفت از دو هفته تا چند ماه طول می‌کشد، اما پس از بهبود یک جای زخم باقی می‌ماند. می توانند بسیار دردناک باشند و در غذا خوردن مشکل ایجا کنند.

زخم‌های تبخال مانند

این آفت‌ها نیز در حدود ۱ مورد از هر ۱۰ مورد رخ می‌دهد. این نوع آفت، زخم‌های کوچک پین مانند و حدود ۱ تا ۲ میلی‌متر هستند. آفت‌های متعدد به طور هم‌زمان اتفاق می‌افتد، اما برخی ممکن است با یکدیگر ادغام شوند و شکل‌های نامنظم ایجاد کنند. هر آفت یک هفته تا دو ماه طول می‌کشد علیرغم نامشان، هیچ ارتباطی با تبخال یا ویروس هرپس ندارند.

لازم است که علت آفت دهان تعیین گردد. برخی از بررسی‌های ممکن عبارتند از:

• معاینه فیزیکی، آفت‌های دهان بسته به علتشان متفاوت هستند. بعضی از بیماری‌ها می‌توانند باعث بروز برخی از زخم‌های داخل دهان شوند.
  • آزمایش خون، برای بررسی علائم عفونت
  • نمونه‌برداری پوست، یک تکه بافت کوچک از آفت گرفته شده و در آزمایشگاه آزمایش می‌شود.

دهانشویه کلورکسیدین

کورسودیل یا کلرهگزیدین ممکن است درد را کاهش دهد. این دارو همچنین به زخم کمک می‌کند تا سریع‌تر بهبود یابد. و به جلوگیری از عفونی شدن آفت کمک می‌کند. متاسفانه، این دارو تعداد زخم‌های جدید را کاهش نمی‌دهد. دهانشویه کلرهگزیدین معمولا دو بار در روز استفاده می‌شود.

آبنبات‌های استروئید

قرص‌های کورلان نیز ممکن است درد را کاهش دهد و به بهبود سریع‌تر زخم کمک کند. با استفاده از زبان‌تان می‌توانید قرص را در تماس با زخم نگه دارید تا حل شود. آبنبات یا قرص استروئید در صورتی که زودتر و به محض ایجاد زخم شروع شود، بهتر عمل می‌کند.

خمیرهای محافظتی تسکین دهنده

برخی از خمیرهای دارای مواد محافظتی تسکین دهنده می‌توانند به طور موقت زخم را برای محافظت از آن پوشش دهند. دندانپزشک شما ممکن است این خمیرها را برای شما تجویز کند.

شوینده، ژل یا اسپری دهان مسکن

این داروها ممکن است به کاهش درد کمک کنند. تأثیر این داروهای مسکن متاسفانه کوتاه مدت است. این محصولات می‌تواند از داروخانه ها خریداری شوند.

لیزر درمانی

گاهی اوقات دهانشویه ضد میکروبی، یا یک پماد کورتیکواستروئید، یا یک محلول نسخه‌ای یا بدون نسخه برای کاهش درد و سوزش ممکن است تجویز شود. با این حال، روش مستقیم و سریع‌تر درمان افت دهان و رفع ناراحتی درد استفاده از یک لیزر بافت نرم دندانپزشکی است. این درمان سریع، راحت، ارزان و فوق العاده موثر است. از طریق تحریک زیستی، با استفاده از انرژی نور و با بستن انتهای عصب، می توان درد را از بین برد و بهبود سریع تر را ایجاد نمود. این زخم‌ها را می‌توان بدون استفاده از بیهوشی درمان کرد. استفاده از لیزر در درمان آفت دهان چندین مزیت دارد:

• این فناوری پیشرفته، همچنان مقرون به صرفه و اغلب تحت پوشش بیمه است.
  • انرژی لیزر ویروسی که موجب آفت می‌شود را از بین می‌برد.
  • رهایی از درد فوری و عمقی است.
  • اگر به محض سوزش لب درمان آفت دهان انجام شود، از بروز آفت جلوگیری می‌کند.
  • مانع از پیشرفت ضایعه پس از درمان آفت دهان می‌شود.
  • از طریق تحریک زیستی عکس سبب بهبود فوری بدون هیچ گونه درد و ناراحتی می‌گردد.
  • درمان افت دهان طی چند دقیقه و بدون بیهوشی انجام می‌شود.

درمان‌های خانگی

با استفاده از این گیاهان و مواد غذایی در خانه می‌توانید به درمان آفت دهان ناخوشایند کمک کنید:

• آلوئه ورا
  • شیر مگنز
  • کیسه‌های چای
  • مریم گلی
  • آب اکسیژنه
  • خنثی کننده اسید
  • چای شیرین بیان
  • آب نمک
  • ویتامین E

با روش‌های زیر قادر به کاهش خطر ایجاد آفت دهان خواهید بود:

• اجتناب از غذاهایی که دهان‌تان را تحریک می‌کنند، از جمله غذاهای اسیدی و تند
  • اجتناب از حساسیت به آدامس جویدن
  • شستن دندان‌ها با یک مسواک نرک بعد از وعده‌های غذایی و نخ دندان کشیدن روزانه، که دهان شما را از مواد غذایی که ممکن است موجب بروز زخم گردد، محافظت می‌کند.
  • دهان خود را تا جای ممکن تمیز و سالم نگه دارید.
  • یک رژیم غذایی مناسب غنی از ویتامین A ،Eو C، شامل غذاهایی مانند میوه و سبزیجات تازه (برای کاهش خطر ابتلا به سرطان دهان) مصرف کنید.
  • به طور منظم به دندانپزشک خود مراجعه کنید.