علت و درمان حساسیت‌های دندانی و تیر کشیدن دندان‌های حساس

اگر در هنگام خوردن بستنی، جویدن یک شیرینی یا شاید یک سوپ داغ احساس درد ناگهانی و تیرکشیدن در یک یا شاید چند دندان می‌کنید، شما حساسیت دندانی دارید، البته این اصطلاح برای چیزی که می‌تواند مشکلی بسیار ناخوشایند باشد اصطلاحی نسبتاً ملایم است. این مشکل می‌تواند براثر عواملی به وجود آید که به مشکلات عصبی در دندان‌ها ارتباط دارند و یا شاید به خاطر عدم رعایت بهداشت دهان و دندان باشد که منجر به تحلیل لثه یا بیماری‌های لثه خواهد شد. باکتری‌های مضر موجود در جرم و پلاک دندان می‌توانند نقش مهمی در تحلیل رفتن لثه داشته باشند و باید برای معاینه دندان‌ها و لثه خود به متخصص دندان‌پزشک مراجعه کنید تا درمانی مناسب را در نظر بگیرد و نیز توصیه‌های مؤثری را برای حفظ سلامت دهان و دندان ارائه دهد.

اگر هنگامی‌که دندان شما در معرض دماهای متفاوت قرار می‌گیرد و یا چیزی را در بین دندان‌ها فشار می‌دهید، دردی کوتاه و تیرکشیدن در آن‌ها احساس می‌کنید باید برای توصیه‌ها و درمان‌های لازم نزد دندان‌پزشک بروید. تنها یک متخصص دندانپزشکی می‌تواند مشکل حساسیت دندانی در دندان‌هایتان را تشخیص دهد.در طی معاینه و ارزیابی، متخصصین ما در کلینیک دندانپزشکی دکتر مراد خانی دندان‌هایتان را برای تشخیص علت حساسیت دندانی موردبررسی قرار می‌دهند و سپس بهترین راه را برای کاهش این مشکل ارائه خواهند داد. به‌طور مثال متخصصین دندانپزشکی می‌توانند برای کاهش علائم حساسیت دندانی ناشی از عفونت دندان، عفونت دندان را با درمان‌های منحصربه‌فردی درمان کنند. جهت اطلاع از ساعات کار کلینیک و یا رزرو نوبت می‌توانید با ما تماس حاصل فرمایید.

علت‌ها

آسیب وارده از مسواک و خمیردندان ممکن است رایج‌ترین علت حساسیت باشد. با مسواک زدن خیلی خشن و سریع و یا استفاده از خمیردندانی با پاک‌کنندگی قوی ممکن است ساختار دندانتان را از انتهای آن از بین ببرید. این مشکل باعث بروز دندان‌درد، خصوصاً نسبت به نوشیدنی‌ها، غذاها و هوای سرد و نیز به فشار فیزیکی، گرما، شیرینی و ترشی می‌گردد. علت بروز درد، در معرض قرار گرفتن عاج دندان (ماده داخلی دندان) است که با مینای دندان  پوشیده می‌شود. مینای دندان بسیار نازک می‌شود، خصوصاً در جایی که دندان به ریشه میرسد (در خط لثه). ریشه با ماده‌ای بنام سمنتم پوشیده شده است که به‌راحتی فرسوده و از بین می‌رود. عاج دندان شامل تونل‌های کوچکی است که به عصب‌های موجود در داخل دندان متصل هستند و وقتی عاج دندان در معرض قرار بگیرد این عصب‌ها به‌راحتی تحریک و منجر به ایجاد درد می‌شوند.

عوامل دیگری که موجب حساسیت دندانی می‌شوند شامل موارد می‌باشند:

ساییدگی اسیدی

مصرف مکرر غذاهای حاوی اسید بالا ممکن است باعث ساییدگی مینای دندان شود.

پوسیدگی دندان

پوسیدگی دندان ممکن است سبب ترک‌خوردگی ویا حفره‌هایی در سطح خارجی دندان شود.

تحلیل لثه

وقتی مشکلات و بیماری‌های لثه منجر به تحلیل رفتن لثه می‌شود قسمت عاج دندان ممکن است آشکار شود. غذاهای گرم و نوشیدنی‌هایی که با عاج دندان بیرون زده تماس پیدا می‌کنند می‌توانند فورا سیستم عصبی زیر آن را تحریک و دردناک کنند.

بیماری‌های لثه

حساسیت دندانی نسبت به دمای بالا یا پایین همچنین ممکن است در صورتی رخ دهد که لثه‌ها، به خاطر بیماری لثه، قادر به پوشش مناسب مینای دندان نباشند. لثه‌ها معمولاً به‌عنوان دیواره‌ای برای محافظت از ریشه‌ی دندان در مقابل سایر پوسیدگی‌های و خرابی‌ها عمل می‌کنند.

دندان‌قروچه

دندان‌قروچه یا ساییدن دندان‌ها روی‌هم ممکن است منجر با شکستگی‌هایی بروی سطح خارجی دندان شود که این راهی را به‌سوی سیستم عصبی دندان باز می‌کند.

بلیچینگ و سفید کردن دندان

برخی مواد بدون نسخه برای سفید کردن و بلیچینگ دندان ممکن است منجر به حساسیت دندانی شوند. پس مراجعه به دندان‌پزشک و رعایت توصیه‌های پزشکی قبل از انجام این کار حائز اهمیت می‌باشد.

دندان‌های ترک‌خورده

دندان‌های ترک‌خورده و شکسته ممکن است مملو از باکتری‌های مضر انباشته‌ی ناشی از پلاک دندانی شوند و این باکتری‌ها به پالپ و ریشه دندان برسند و درد ایجاد کنند.

درمان‌های دندانپزشکی

دندان‌ها ممکن است بعد از جرم‌گیری دندان، عصب‌کشی، روکش کردن، پر کردن و سایر روش‌های ترمیمی دیگر دچار حساسیت شوند. این درد معمولاً در طی چهار تا شش هفته برطرف خواهد شد.

علائم حساسیت دندانی بیشتر هنگام خوردن یا نوشیدن خوراکی‌های سرد، داغ، ترش یا شیرین بروز می‌کنند. این مشکل می‌تواند درهر زمانی برای یک یا چند دندان رخ دهد، کل دندان‌ها نیز حتی ممکن است نسبت به کمی تغییر دما دردناک شوند (به‌طور مثال وقتی در زمستان هوای سرد را تنفس می‌کنیم). به‌طورکلی این درد تیز و ناگهانی است، اما در برخی موارد می‌تواند ملال‌آور و طولانی باشد و برای چند ساعت ادامه داشته باشد.
چند علائم از حساسیت دندانی عبارت‌اند از:

• حساسیت نسبت با غذاها و مایعات داغ یا سرد
  • درد هنگام فشار دادن و جویدن چیزی
  • ادامه یافتن درد پس از خوردن غذاها و نوشیدنی‌های سرد یا داغ
  • احساس درد شدید و فشار در نزدیکی ناحیه‌ی سینوس که با درد سینوس اشتباه گرفته می‌شود و باید فورا نزد دندان‌پزشک رفت.
  • درد شدید و مداوم در یک نقطه اما مطمئن نیستید که دقیقا کدام دندان دردناک است (بافت پالپ دندان ممکن است عفونی‌شده باشد. این مشکل درنتیجه‌ی واکنش نسبت به پوسیدگی باشد که به ناحیه عصب در مرکز دندان رسیده است، و باید در اسرع وقت به متخصص دندان‌پزشک مراجعه کرد.)

درمان‌های دندانپزشکی

چند نوع درمان دندانپزشکی برای درمان حساسیت دندانی وجود دارد و هر دندان‌پزشک روش‌های موردنظر خود را بکار می‌گیرد که بیشتر آن‌ها را توصیه می‌کند و تشخیص صحیح علت حساسیت دندانی برای درمان این مشکل بسیار مهم و کلیدی ست.

فلوراید تراپی

ژل، دهان‌شویه یا وارنیش فلوراید می‌توانند برای حساسیت دندانی مؤثر واقع شوند. بسته به علت حساسیت دندانی، متخصص دندانپزشکی شما در ویزیت‌های دندانپزشکی منظم، دوهفته‌ای یک‌بار، ممکن است ژل‌ها، دهان‌شویه و وارنیش فلورایدی مخصوصی را به روی دندان‌های مبتلا بکار ببرد تا محافظی را برای دندان‌ها ایجاد کند.

سیلانت دندان

اگر فلوراید تراپی نتواند کمک به رفع حساسیت دندانی کند، دندانپزشک شما می‌تواند برای پوشش دادن عاج دندان بیرون زده، روی دندان را سیلانت دندانی قراردهد و یا در اطراف گردنه‌ی دندان باندینگ انجام دهد. البته ابتدا باید روش‌های دیگر را امتحان کنید.

درمان دندان‌قروچه

اگر دندان‌قروچه دارید از دندانپزشک خود درباره استفاده از نایت گارد و محافظ دهانی که برای استفاده در خواب ساخته می‌شود صحبت کنید

روش‌های دیگر دندانپزشکی

یک درمان دندانپزشکی که مینای آسیب‌دیده‌ی دندان را احیا کند نیز می‌تواند کمک‌کننده باشد. در موقعیت‌هایی که حساسیت دندانی متوسط یا شدیدی نسبت به دمای بالا وجود داشته باشد از روش‌های پر کردن دندان، روکش دندان، درمان احیاکننده‌ی لثه و در صورت تحلیل رفتن لثه، جراحی پیوند لثه یا عصب‌کشی می‌توان برای رفع این مشکل استفاده کرد.
کسانی که تاکنون تلاش‌های بسیاری برای رفع این مشکل کرده‌اند اما هنوز دچار حساسیت دندانی هستند، با دندانپزشک خود درباره روش‌های درمانی دیگر صحبت کنند. متخصص دندانپزشکی می‌تواند برای تسکین درد، ترکیبات شیمیایی را مستقیماً روی ریشه دندان وارد کند یا محلول‌هایی فلورایدی قوی را تجویز کند.

درمان‌های خانگی برای حساسیت دندان‌ها

روش‌هایی وجود دارند که شمارا قادر خواهند ساخت تا دردتان را کنترل و از دندانتان محافظت کنید. تعدادی محصولات برای افرادی که از حساسیت دندانی رنج می‌برند موجود می‌باشند، مثل برخی خمیردندان‌ها و نیز محلول‌های مراقبت دندانی که مخصوص حساسیت دندانی تولید می‌شوند. به‌طورکلی می‌توان به این مراحل و روش‌ها اشاره کرد:

•  از خمیردندان‌های مخصوص حساسیت دندانی و مسواک‌هایی با برس نرم استفاده کنید.
  •  کمبود و یا وجود بیش‌ازاندازه‌ی بزاق دهان می‌تواند باعث نرم شدن دندان شود، ازاین‌رو می‌توانید از جوش‌شیرین برای سخت شدن دندان و حساسیت‌زدایی استفاده کنید.
  • جویدن آدامس بدون قند دندانتان را سخت‌تر خواهد کرد زیرا این کار باعث تولید بیشتر بزاق خواهد شد.
  • هنگامی‌که دندان‌هایتان با غذاهای حاوی قند یا اسید زیاد دردناک می‌شوند، حساسیت دندانی خود را با دهان‌شویه فلورایدی کنترل کنید.
  • مصرف شیرینی و غذاهای اسیدی را کاهش دهید و اگر سیگار می‌کشید و اهل دخانیات هستید فورا آن را ترک کنید.
  • استفاده از مواد خانگی سفیدکننده‌ی دندان را که حاوی مواد پاک‌کننده سایشی و قوی هستند کاهش دهید.