علت و درمان لق شدن دندان دائمی

درحالی‌که لق شدن دندان کودکان می تواند طبیعی تلقی گردد، اما لق شدن دندان‌ها در بزرگسالان می‌تواند حاکی از مشکلات جدی‌تر باشد. شایع‌ترین علت لق شدن دندان‌ها در بزرگسالان، بیماری‌های مربوط به لثه‌ است. اگر شما لق شدگی دندان‌ها را بدون درمان رها کنید، استخوان‌های موجود در اطراف دندان لق شده، دچار فرسایش و تحلیل خواهد شد. اگر حمایت استخوان فک از دندان‌ها ضعیف شود، موقعیت دندان‌ها بی‌ثبات خواهد شد. نگران نباشید، دندانپزشک به شما کمک خواهد کرد تا دندان خود را در جایگاه خودش حفظ نمایید، همچنین هر گونه اختلال زمینه‌ای که باعث لق شدن دندان شما گردیده است تحت درمان قرار خواهد گرفت.

لق شدن دندان‌ها باعث نگرانی افراد می‌شود، اما این مسئله به‌ندرت باعث بروز مشکلات جدی‌تر می‌شود. در نظر گرفتن چند اقدام احتیاطی ساده و مراجعه به یک دندانپزشک، نه تنها می‌تواند دندان شما را نجات دهد، بلکه سلامت دندان‌های دیگر را نیز تضمین خواهد کرد. خوشبختانه درمان‌های متعددی برای ترمیم دندان‌های لق شده وجود دارد. البته نوع درمان دندان لق شده، به علت زمینه‌ای آن بستگی دارد. بنابراین اولین گام جهت درمان تماس با ما در کلینیک دندانپزشکی دکتر مرادخانی می‌باشد. متخصصین ما در این کلینیک، به‌طور کامل دندان‌ها و لثه شما را معاینه خواهند کرد و بر اساس شرایط و نیاز شما بهترین درمان را برای درمان بیماری‌های لثه و یا لق شدگی دندان شما ارائه خواهند نمود. جهت اطلاعات از انواع روش‌های ما در درمان بیماری‌ها و مشکلات لثه و دندان و یا رزرو نوبت می‌توانید با ما تماس حاصل فرمایید.

علل لق شدن دندان‌ها

بیماری‌های لثه، تنها علت لق شدن دندان‌ها محسوب نمی‌شود. عوامل متعددی می‌تواند منجر به لق شدن دندان‌ها شود، در زیر برخی از این عوامل بر اساس اولویتشان ذکر می‌شود:

• بیماری‌های لثه
  • عفونت‌های موضعی یا آبسه دندانی: وجود عفونت در لثه‌ها می‌تواند باعث لق شدن دندان‌ها گردد.
  • تروما یا ضربه دیدن دندان‌ها: اگر ضربه‌ای به دندان‌ها وارد شود، ممکن است تا چند روز پس از آن دندان شل و لق گردد. ممکن است به‌خودی‌ خود مجدداً دندان در موقعیت خود تثبیت گردد، این موضوع به‌شدت ضربه و نیروی وارده بر دندان‌ها بستگی دارد. در این موارد خطر آسیب‌دیدگی عصب‌های دندانی و همچنین آبسه وجود دارد، بنابراین در این شرایط بهتر است جهت معاینه دندان‌ها به یک دندانپزشک مراجعه نمایید.
  • عدم ردیف بودن دندان‌ها
  • دندان‌قروچه (سایش دندان‌ها بر روی یکدیگر) همانند عدم ردیف بودن دندان‌ها که در بالا ذکر شد، دندان‌قروچه و سایش محکم دندان‌ها بر روی یکدیگر می‌تواند موجب لق شدن دندان‌ها گردد.

چگونه بیماری‌های لثه باعث لقی دندان می‌شود؟

بیماری لثه در اثر تجمع پلاک‌ها بر روی دندان‌ها ایجاد می‌شود. بسیار مهم است پلاک‌ها به کمک مسواک زدن از سطح دندان‌ها پاک شوند. اگر پلاک‌ها از سطح دندان‌ها تمیز نشوند، در اثر تجمع آن‌ها، لثه‌های شما ملتهب و مستعد خونریزی می‌گردند. در صورت عدم درمان و ادامه این فرایند، ممکن است افراد دچار حالتی شوند که به آن بیماری پریودنتیت می‌گویند. در این شرایط بافت‌های پشتیبان اطراف دندان دچار آسیب‌دیدگی و ضعف می‌شوند. بیماری لثه می‌تواند باعث تحلیل استخوان فک شما گردد. با گذشت زمان ممکن است دندان شما لق شده و در نهایت دچار افتادگی گردد. این فرایند در ابتدا بدون درد است، اما ممکن است باعث ایجاد بوی بد دهان شود، و حتی تا جایی پیشرفت کند که دیگر قابل ‌برگشت نیست. اگر بیماری پیشرفت نماید استخوان فک در زیر لثه‌های شما به میزان گسترده‌ای دچار تحلیل و فرسایش خواهد شد، که ممکن است در نهایت به عفونت و لق شدن دندان شما منجر گردد.

مشکلاتی که ممکن است با آن رو به ‌رو گردید، عبارت‌اند از:

• بوی بد دهان و یا احساس مزه بد در دهان
  • پف کردن ، متورم، قرمز و حساس شدن لثه‌ها.
  • خونریزی لثه، در هنگام مسواک زدن یا استفاده از نخ دندان
  • افزایش ظاهری طول دندان‌ها به علت، تحلیل و عقب رفت لثه‌ها
  • ایجاد تغییر در ردیف بودن دندان‌ها هنگام جویدن
  • لق و یا شل شدن دندان‌ها
  • عفونت‌های مربوط به دهان و دندان
  • ایجاد ناراحتی در دهان یا دندان
  • حساس شدن دندان‌ها
  • تورم و دندان‌ درد

مشکلات ناشی از لق شدن و افتادن دندان‌های دائمی

حتی اگر تنها یکی از دندان‌های شما لق شده باشد، ممکن است این اتفاق برای بقیه دندان‌های شما نیز در آینده رخ دهد. اگر بیماری لثه خود را نادیده بگیرید، ممکن است در آینده مجبور به انجام طیف گسترده‌ای از درمان‌های دندانپزشکی شوید، از جمله: کشیدن دندان، استفاده از دندان مصنوعی یا کاشت ایمپلنت‌های دندانی. از دست دادن دندان نه ‌تنها ممکن است در ظاهر و اعتماد به‌ نفس افراد تأثیر منفی بگذارد، بلکه می‌تواند در سلامت کلی دهان و دندان‌ها مؤثر باشد. هنگامی که یکی از دندان‌ها از دست می‌رود، به دندان‌های دیگر فشار بیشتری وارد می‌شود که ممکن است در نهایت به تحلیل بقیه دندان‌ها منجر شود. همچنین ممکن است جویدن برخی از غذاهای معمول برای شما سخت گردد، بنابراین ممکن است مجبور شوید از مصرف برخی از غذاهایی که از آن لذت می‌بردید، خودداری کنید.

هنگام لق شدن دندان‌ها چه اقداماتی باید صورت بپذیرد؟

اگر شما فرد بزرگسالی هستید و دچار لقی دندان‌ شده‌اید باید اقدامات زیر را مدنظر قرار دهید:

مراجعه به دندانپزشک

این موضوع کاملاً واضح است. رسیدگی به مشکلاتی که اکنون با آن مواجه هستید، می‌تواند از بروز اختلالات جدی‌تر در آینده جلوگیری به عمل آورد. مهم است درک نمایید که بهداشت دهان و دندان شما می‌تواند بسیاری از اعضای بدن شما را تحت تأثیر قرار دهد و دندانپزشک شما از این موضوع به‌خوبی آگاهی دارد. اجازه بدهید دندانپزشک شما در خصوص درمان‌های ممکن و چگونگی مراقبت از دندان‌ها با شما به گفتگو بپردازد. اگر نمی‌توانید در اسرع وقت به درمان دندان‌های خود مبادرت ورزید، از دندانپزشک خود دستورالعمل‌های لازم برای مراقبت و نگهداری از دندان‌هایتان را جویا شوید تا فرصت درمان برای شما مهیا شود.

رها کردن دندان به حال خود

دندان لق شده را نکشید و با آن بازی نکنید. در برابر وسوسه تکان دادن دندان، دست‌کاری کردن آن و یا چرخاندن زبان در اطراف آن مقاومت کنید. اگر دندانپزشک تشخیص داد که دندان شما باید کشیده شود، خودتان در منزل اقدام به کشیدن آن نکنید. انجام این کار می‌تواند خطر عفونت و خونریزی بیش ‌از حد را افزایش دهد. همچنین ممکن است ریشه دندان و یا قسمتی از دندان در محل دندان باقی ‌مانده و عوارضی را برای بیماران ایجاد نماید، بنابراین کار را به دندانپزشک خود واگذار کنید.

از غذاهای نرم استفاده نمایید

از گاز گرفتن غذاهای سخت مانند سیب و یا خوردن غذاهای ترد مانند ذرت بوداده اجتناب ورزید چرا که ممکن است ذرات آن در بین دندان‌ها گیر کند. از خوردن غذاهای چسبنده خودداری کنید.

تمیز نگه‌داشتن دندان

تمام تلاش خود را به‌کارگیرید تا دندان خود را تمیز نگه‌دارید. اما توجه داشته باشید که مانند قبل نمی‌توانید از مسواک و نخ دندان استفاده نمایید. شستشوی آرام دهان با آب می‌تواند ذرات غذایی را از بین دندان‌ها خارج نماید.

گزینه‌های درمانی برای دندان لق شده

دندانپزشک شما برای درمان دندان لق شده می‌تواند از گزینه‌های درمانی متعددی کمک بگیرد. البته، نوع درمان بستگی به علت لق شدن دندان بستگی دارد. برخی از گزینه‌های درمانی عبارت‌اند از:

جرم‌گیری

تمیز کردن و جرم‌گیری بالا و پایین لثه‌ها توسط دندانپزشک، تنها راه برطرف کردن پلاک و جرم‌های دندانی محسوب می‌شود.

تمیز کردن و جرم‌گیری عمیق دندان‌ها

در جرم‌گیری عمیق، دندانپزشک شما عفونت دندانی را به ‌صورت عمقی پاک می‌کند و شرایطی را فراهم می‌کند تا لثه‌ها بتواند التیام ‌یافته و خود را ترمیم نمایند. هم‌زمان با التیام لثه‌ها دندان لق شده باید تثبیت گردد.

اسپلینت یا آتل‌بندی دندان لق شده

به کمک آتل‌های دندانی، دندان شل شده به دندان‌های سالم اطراف متصل می‌گردد. آتل‌های دندانی انواع مختلفی دارند، استفاده از روکش‌های دندانی نیز می‌تواند مفید باشد. آتل‌بندی دندان کمک می‌کند تا جلوی حرکات اضافی دندان گرفته شود، میزان فشار وارده بر دندان بین دیگر دندان‌ها توزیع‌شده و از دندان لق شده محافظت شود.

کاشت دندان یا ایمپلنت

اگر هیچ راهی برای نجات دندان لق شده وجود نداشته باشد، ممکن است دندان‌پزشک  آن را کشیده و جای آن از ایمپلنت دندانی یا کاشت دندان استفاده کند.

سایر درمان‌ها

اگر وضعیت شما شدید باشد، ممکن است دندانپزشک از روش‌های پیشرفته‌تر برای درمان و ترمیم لثه‌ها کمک بگیرد، ازجمله استفاده از موادی خاص جهت بازسازی استخوان‌های تحلیل رفته در اثر بیماری لثه و کمک به حفظ دندان برای بقای طولانی‌تر. برخی از روش‌های درمانی دیگر عبارت‌اند از:

• جراحی لثه
  • پیوند استخوان برای بازسازی بافت‌های استخوانی تحلیل رفته
  • درمان ریشه و عصب‌کشیدر دندان‌های دچار عفونت شده
  • استفاده از نایت گارد به‌ منظور کاهش نیروی وارده بر دندان‌ها و فک
  • درمان‌های ارتودنسی برای تغییر موقعیت دندان‌ها به ‌نحوی‌که توزیع نیرو در بین دندان‌ها متعادل‌تر و متناسب گردد.