کشیدن دندان: مراقبت های بعد از کشیدن و قیمت

کشیدن دندان، یا جراحی دندان، روشی است که در آن یک یا چند دندان با استفاده از جراحی برداشته می‌شود. هنگامی که دندان از طریق بیماری یا ضربه آسیب دیده باشد، ممکن است کشیدن دندان برای درمان ضروری باشد. همچنین ممکن است کشیدن دندان برای مرتب کردن دندان‌های بیماران، مخصوصا در بیمارانی که نیاز به بریس دارند نیز ضروری باشد. کشیدن ساده دندان یا کشیدن دندان‌های قابل مشاهده در حفره دهانی توسط یک دندانپزشک انجام می‌شود. کشیدن دندان به روش جراحی، یا کشیدن دندان‌هایی که بالای خط لثه رشد نکرده‌اند و یا در زیر خط لثه درآمده‌اند، توسط جراحان دهان انجام می‌شود.

در بعضی موارد، دندان ممکن است به شدت آسیب دیده باشد و قابل درمان نباشد. این آسیب چه در نتیجه پوسیدگی دندان، ضربه و یا بیماری باشد، ممکن است برای درمان این آسیب کشیدن دندان ضروری باشد. کشیدن دندان روش نسبتا شایعی است که با سختی و درد کم در مطب دندانپزشکی انجام می‌شود. متخصصان ما در کلینیک دکتر مرادخانی با تجربه ی کافی در زمینه ی کشیدن دندان و مراقبت های بعد از آن، اماده ی ارائه ی مشاوره تخصصی در این زمینه می‌باشند. جهت دریافت نوبت مشاوره یا رزرو نوبت درمان میتوانید با ما تماس بگیرید.

دلیل کشیدن دندان

نامرتبی دندان‌ها

گاهی اوقات دندانپزشکان دندان‌ها را می‌کشند تا دهان را برای ارتودنسی آماده کنند. هدف ارتودنسی مرتب کردن دندان‌هاست، اما در وضعیتی که دندان‌های شما نسبت به دهان شما خیلی بزرگ باشد، ممکن است این کار امکان‌پذیر نباشد. به همین ترتیب، اگر دندان به دلیل عدم وجود فضای کافی در دهان نتواند لثه را بشکافد (دربیاید)، ممکن است دندانپزشک شما به کشیدن دندان اقدام کند.

پوسیدگی بیش از حد دندان

اگر پوسیدگی دندان یا آسیب دندان به ریشه دندان و مرکز دندان که حاوی عصب‌ها و عروق خونی است برسد، باکتری‌های موجود در دهان می‌توانند به ریشه دندان راه یابند و منجر به ایجاد عفونت شوند. اغلب این مشکل با روش عصب کشی (RCT) درمان می‌شود، اما اگر عفونت به قدری شدید باشد که مصرف آنتی بیوتیک‌ها یا عصب کشی آن را درمان نکنند، برای جلوگیری از گسترش عفونت لازم است دندان کشیده شود.

خطر ابتلا به عفونت

اگر سیستم ایمنی بدن شما در معرض خطر قرار دارد (برای مثال اگر در حال گذراندن دوره شیمی درمانی هستید و یا پیوند عضو انجام داده‌اید)، حتی در صورت احتمال وجود عفونت در دندان، بایستی دندانتان کشیده شود.

بیماری پریودنتال (بیماری‌های لثه)

اگر بیماری‌های لثه، که به صورت عفونت در بافت‌ها و استخوان‌هایی که در اطراف دندان‌ها قرار دارند و از آن‌ها محافظت می‌کنند، بروز می‌کنند، موجب سست شدن دندان‌ها شوند، ممکن است ضروری باشد که دندان‌ها را بکشید.

از دیگر علل کشیدن دندان می توان به انجام ارتودنسی و وجود دندان عقل اشاره کرد.

اقدامات قبل از کشیدن دندان

قبل از کشیدن دندان، دندانپزشک خود را از سابقه پزشکی کامل خود و داروها و مکمل‌هایی که مصرف می‌کنید مطلع کنید. همچنین اگر دارای یکی از موارد زیر هستید نیز باید به پزشک اطلاع دهید.

• وجود اختلال در عملکرد دریچه‌های قلب یا دریچه قلب مصنوعی
  • بیماری‌های قلب مادرزادی
  • اختلال در سیستم ایمنی بدن
  • بیماری‌های کبدی (سیروز کبدی)
  • مفصل مصنوعی، مانند جایگزینی استخوان هیپ
  • سابقه آندوکاردیت باکتریایی

انواع

کشیدن دندان معمولی

یک دندان که به طور کامل از خط لثه در‌آمده‌ است را معمولا می‌توان به آسانی دندان‌های دیگر از طریق یک پروسه ساده‌ی کشیدن دندان، از حفره دهانی حذف نمود.

کشیدن دندان به روش جراحی و جراحی دهان

دندان عقل نهفته یا دندان‌های نهفته دیگر یا دندان‌هایی که هنوز در لثه هستند یا در استخوان فک جای گرفته‌‌اند، ممکن است به عمل جراحی کشیدن دندان نیاز داشته باشند که شکلی از عمل جراحی دهانی است. عمل جراحی کشیدن دندان به این معنی است که دندانپزشک شما برای کشیدن دندان نهفته، روی لثه‌ی شما یک برش ایجاد می‌کند و هر استخوان دیگری را که روی دندان قرار دارد را از بین ببرد و بتواند دندان را بکشد. ممکن است زمانی دندانپزشک شما کشیدن یک دندان را توصیه کند و زمان دیگری، کشیدن دندان‌های یک ناحیه از دهان شما را ضروری بداند. قبل از کشیدن دندان، دندانپزشک بافت اطراف ناحیه تحت درمان را با استفاده از داروی بی‌حسی موضعی بی‌حس می‌کند. هنگامی که یک ناحیه بی‌حس می‌شود، دندانپزشک دندان را می‌کشد، هرگونه خونریزی را کنترل می‌کند و در صورت لزوم بافت لثه را بخیه می‌زند. ممکن است دندانپزشک برای کنترل هرگونه درد یا تورم پس از عمل، داروهایی را براستان تجویز و توصیه کند. ممکن است پس از کشیدن دندان، نیاز به بخیه داشته باشید. شما می‌توانید برای متوقف کردن خونریزی، یک تکه گاز کتانی را به آرامی روی زخم گاز بگیرید. دندان کشیده شده را می‌توان با استفاده از ایمپلنت، پروتز و یا پل جایگزین کرد.

درد استخراج دندان در طول عمل

استخراج یک دندان نیاز به استفاده از نیروی لازم برای شکستن لگن پریودنتال دارد که آن را در محل نگهداری می کند و گسترش عرض سوکت را برای جابجایی دندان و حذف آن انجام می دهد. در موارد دشوار، این روش ممکن است چندین ساعت طول بکشد تا تکمیل شود.
دندانپزشک ناحیه استخراج را با چندین بیهوشی از بین می برد به طوری که هیچ درد در طول عمل احساس نمی شود. اما حتی اگر شما واقعا درد استخراج دندان را احساس نکنید، باید از آسیب های ناشی از نیروهایی که به وسیله ابزار استخراج به بافت های دهان وارد می شوند، آمادگی داشته باشید.

درد ناشی از کشیدن دندان در حین جراحی

شکافتن لیگامنت‌های اطراف دندان که دندان را محکم در جای خود نگه داشته‌‌اند و باز کردن سوکت به منظور باز نگه داشتن حفره دهان برای جابه‌جا کردن و در‌آوردن دندان، به نیروی زیادی نیاز دارد. در موارد دشوار، ممکن است کشیدن دندان چندین ساعت به طول بیانجامد. دندانپزشک ناحیه تحت درمان را با استفاده از چندین شات داروی بیهوشی در دندانپزشکی ، بی‌حس میکند. به طوری که شما در طول عمل جراحی دردی را حس نخواهید کرد. حتی در صورتی که هیچ دردی حس نکنید، لازم است این آمادگی را داشته باشید که به دلیل نیرویی که به بافت‌های دهان و لثه شما برای کشیدن دندان وارد می‌شود، ممکن است احساس ناخوشایندی پیدا کنید.

مراقبت‌های پس از کشیدن دندان

• قرص‌های ضد درد را طبق تجویز دندانپزشک یا جراح دهان خود مصرف کنید. برای بهبود درد و کاهش تورم یک بسته یخ یا کمپرس آب سرد را خارج از دهان روی گونه خود، هربار به مدت ۱۰ تا ۲۰ دقیقه نگه دارید.(یک پارچه نازک بین یخ و پوست خود قرار دهید)
  • پس از ۲۴ ساعت، دهان خود را چندین بار در روز با آب نمک گرم بشویید تا تورم کاهش یابد و درد از بین برود. دهان خود را با شدت نشویید، زیرا ممکن است موجب از بین رفتن دلمه خون روی زخم و تاخیر بهبودی آن شود.
  • قبل از اینکه پد گاز کاملا توسط خون خیس شود، آن‌ را عوض کنید.
  • پس از جراحی استراحت کنید. فعالیت فیزیکی ممکن است خونریزی را افزایش دهد.
  • از سیگار کشیدن اجتناب کنید.
  • غذاهای نرم مانند ژلاتین، پودینگ یا سوپ سبک میل کنید. به تدریج مواد غذایی جامد را به رژیم غذایی خود اضافه کنید.
  • برای جلوگیری از طولانی شدن خونریزی، هنگام دراز کشیدن زیر سرتان یک بالش قرار دهید که ارتفاع سر نسبت به بدن بالاتر باشد.
  • زبان خود را به ناحیه تحت درمان نمالید.
  • از اقداماتی که نیاز به مکیدن دارند، مانند نوشیدن نوشیدنی با نی بپرهیزید.
  • زبان و دندان‌هایتان را با دقت و آرامی مسواک بزنید.

عوارض جانبی

طبیعی است که کشیدن دندان مانند هر درمان دیگر، دارای برخی از عوارض جانبی است. اما اغلب در صورت انتخاب یک دندانپزشک حاذق و با تجربه و رعایت کردن نکات بعد از عمل، عوارض به حداقل می‌رسد. با این حال، برخی از عوارض آن وجود دارند و اجتناب ناپذیرند و عبارتند از:

تورم و درد

تورم پس از برخی از روش‌های درمانی دندانپزشکی، به ویژه کشیدن دندان و جراحی پریودنتال رایج است.

حفره خشک (آلوئولیت)

ممکن است حفره خشک (قرار گرفتن استخوان در حفره دهان، که موجب تاخیر در بهبودی می‌شود) پس از کشیدن دندان پایینی عقبی و از بین رفتن لخته طبیعی خون در حفره دهان، ایجاد شود.

استئومیلیت

استئومیلیت عفونت استخوان است و معمولا توسط باکتری ایجاد می‌شود. هنگامی که استئومیلیت در دهان اتفاق می‌افتد، معمولا به عنوان عفونت فک پایینی رخ می‌دهد.

خونریزی

خونریزی پس از کشیدن دندان رایج است. خونریزی در دهان به دلیل اینکه ممکن است مقدار کمی از خون با بزاق مخلوط شود، شدیدتر شود و به نظر برسد خونریزی بیشتر از حد معمول می‌باشد.

هزینه

هزینه کشیدن دندان بسته به عوامل مختلفی از قبیل نوع کشیدن دندان متفاوت است. قبل از انجام عمل، دندانپزشک شما نوع درمان مورد نیاز را بررسی خواهد کرد و کارمندان ما اطلاعاتی را درباره هرگونه هزینه مربوط به این روش ارائه می‌دهند. همچنین گزینه‌های درمانی موجود را به شما پیشنهاد می‌کنند تا شما بتوانید گزینه‌ای متناسب با بودجه‌ی خود انتخاب کنید.